Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nytt nummer av Resumés magasin: Svenska turistmålen växlar upp varumärkessatsningarna

Publicerad: 24 juni 2021, 08:44

Ska du tillbringa din semester i en svensk varumärkesplattform? Chansen är hyfsat stor. Inför sommaren har tidningen Resumé gjort en djupdykning i de konceptualiserade semestermålen.


Ämnen i artikeln:

ResuméTurist

Förra året blev Sverige en semetsersuccé för svenskarna. Främst av epidemiska skäl, men fler upptäckte att Sverige kan vara värt att upptäcka. Framför allt den svenska naturen. 

Det blev anstormning på vandringsleder, utsiktsplatser och i fjällstugor. De svenska semestermålen var inte alltid beredda.  

Samtidigt har allt fler semestermål insett möjligheterna och jobbar i dag med långsiktiga strategier och formulerar varumärkesplattformar. Men om det kan vara svårt att bygga upp ett produktvarumärke är det betydligt tuffare att göra varumärke av ett semestermål. Besöksnäringen är fragmenterad och det finns många viljor inblandade. Politiker, kommunala tjänstemän, opinioner och lokalbefolkning har åsikter.

Helena Nordström, vd på byrån Placebrander, har jobbat med destinationsmarknadsföring i decennier och vet vad det innebär.

– Det är 80 procent samverkan och 20 procent marknadsföring. Svåraste är att få alla att dra åt samma håll.

Men det finns semestermål som visar en väg framåt för modernt tänkande runt varumärke och marknadsföring. Höga kusten och Skåne är två exempel som vi tittar närmare på i nya numret av Resumé.

Men trots allt är många turistmål alltför upptagna av sina produkter och sina administrativa (politiska) avgränsning. Vad huvudpersonen, besökaren eller turisten, vill och önskar glöms ofta bort. Den datadrivna turistmarknadsföringen har mycket att hämta i Sverige.

Vi lät även vår amerikanske reklamkritiker Mark ”Copyranter” Duffy analysera de senaste årets turistreklam. Det blev en lång hyllning och Mark tror sig ha hittat den bästa reklamen han har sett sedan den där laxen från Klarna som åkte rutschkana.

Sedan berättar två studenter, på Beckmans och Umeå Designhögskola, om meningen med livet och styrning av appar i sina examensjobb. Vi tipsar också om hur en nybakad reklamkreatör ska möblera sin mapp för att få jobb. Tre branschpersoner avslöjar sina sämsta köp från algoritmstyrda annonser på Instagram och vi tittar på OS-grenarna som leder till framtidens idrott. 

Micael Dahlen på Handelshögskolan har ägnat stor del av sin forskning åt reklam. I dag är han bekymrad och osäker på om reklamen överlever. Nu redogör han för vad som krävs för att reklamen ska leva vidare. 

Allt detta och mycket mer finns att uppleva i nya numret av Resumé. 

Ingen prenumeration? Lugn det löser du här

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ResuméTurist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.