Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nytt nummer av Resumés magasin: Sveriges vanligaste människa

Publicerad: 25 September 2020, 07:42

Marknadsförare har anklagats för att inte förstå vanliga människor. Men finns det vanliga människor och vill de bli uppfattade som vanliga? I nya numret av Resumé tar vi greppet om de vanligaste i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Resumé

Madelene Jingström i Uppsala säger att att familjen ibland sitter hemma i tv-soffan och gissar för vilket varumärke eller kategori reklamen är. Det är inte alltid enkelt.

Å andra sidan visar det på ett engagemang för reklam.

Men, påpekar hon, det är inte kul när hon blir förföljd av annonsering i mobilen.

– Det är lite läskigt, säger hon.

Vi bad Bisnode ta fram en mall på en vanlig människa i Sverige 2020 och ge oss ett förslag som människor som passar in i den mallen. Vi fick ett hundratal namn. Däribland Madelene Jingström. Hon är inte det minsta förvånad att hon hamnade på listan.

– Jag uppfyller alla kriterier, säger hon.

Den här typen av mallar har naturligtvis sina svagheter. Vad som är vanligt beror mycket på vad man efterfrågar.

– Det finns inga vanliga människor. Jag fattar inte vad en vanlig människa är, säger Elias Betinakis som är chef för Telias marknadsundersökningar.

Men Ronny Olovsson på kommunikationsbyrån Vinter, med huvudkontor i Luleå, hävdar bestämt att den lilla klicka av marknadsförare som lever sina liv i Stockholms innerstad inte förstår. Han vet, han har själv levt där.

– Det är lite som ”Matrix”, du måste ta pillret…När jag flyttade till Luleå upptäckte jag hur isolerad jag hade varit, säger han.

För ”vanlig” är kanske inte en fråga om statistik. Jacob Östberg, som tillsammans med Katarina Graffman och Emma Lindblad, har skrivit mycket om vanlighet i nya boken ”På spaning efter den tid som kommer”, menar att vanlighet är ett kulturellt uttryck som är i ständig förändring.

I nya Resumé gör vi alltså en djupdykning i svensk vanlighet. Men vi låter också författaren Per Hagman göra en analys av Sveriges mest genuina subkultur, det vill säga raggare. 

Samtidigt – i dagarna är det bokmässa, om än virtuell sådan, och fem av Resumés medarbetare kommer ut med böcker i höst. Och vi svenskar läser mer än någonsin. Men bokbranschen håller på att stöpas om och därmed marknadsföringen av litteratur. Peter Willebrand, som en gång varit redaktör för ett bokmagasin, har tagit sig in på förlagen och närstuderat hur de kränger text.  

Sedan berättar Bodil Prising på operatören Penny varför Penny döptes till Penny, Carola Tiberg förklarar hur alla bitar föll på plats för NetOnNet under 2020, vi undersöker var blockkedjeboomen tog vägen, ger råd om förberedelser inför årets julhelg och ger vi svar på varför det är trendigt att ha en krukväxt i bakgrunden vid zoommöte. 

Som om inte det räckte så förundras vår amerikanske reklamkritiker Mark Copyranter Duffy av reklamen för svenska försäkringsbolag, Björn Rietz skriver om den kreativa dubbelnaturen, Peter Herrmann på Open Studio visar den design som format honom som formgivare, Jonas Frank avslöjar hur han behåller hälsan och Aase Berg tipsar om alternativa jobb för reklamare som är besvikna på sina karriärval (kör buss).   

Allt detta och mer därtill i nya numret av Resumé. Här löser du en prenumeration.  

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Resumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.