Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nytt nymmer av Resumés magasin: Tema hållbar design

Publicerad: 25 Mars 2020, 06:54

I det nya numret av Resumé berättar vi om designens roll i omställningen av Ikea, varför marknadsförare har så svårt att närma sig gamingkulturen, guldäggets ordförande visar upp sina bästa kampanjer och så coronakrisen förstås.


Ämnen i artikeln:

Resumé

Ikea ska på tio år ställa om från linjär masskonsumtion till en cirkulär affär. Nytillträdda designchefen Eva Lilja Löwenhielm formge resan framåt.

– För mig är människan i centrum, de många människorna. Och nu hur vi ser till att överleva på den här planeten, säger hon i nya numret av Resumé som har designtema.

Ikea utvärderar just nu sina tusentals produkter, om de passar in i ett cirkulärt system och hur företaget ska tänka när man utvecklar nya produkter. 

Det kommer nödvändigtvis inte synas utifrån. Och inte heller på priset. Återvinning, återanvändning, laga och reparera skapar nya intäktsströmmar i den cirkulära ekonomin.

Allt blir uppmätt för att ge minsta möjliga avtryck på klimat och miljö.

– För oss designer blir det som bästa receptboken som vi kommer att lära oss fantastiskt mycket av, säger Ikeas designchef Eva Lilja Löwenhielm.

Även om hon fortfarande har människan i centrum i sitt designarbete pratar allt fler forskare om att design i dag måste utgå från miljö eller något slags system som är större än individen. Vi går på djupet med avd hållbar design egentligen innebär. 

Tre designbyråer berättar hur de införlivar det hållbara i sitt arbete. det är inte alltid så lätt.

Men allt är inte bara hållbarhet. Vi utvärderar ett år med Designindex. det är heller inte så lätt.

Men allt är inte design. Gaming är en av världens största kulturyttringar och därmed en viktig mediekanal. Ändå har marknadsförare svårt att förstå hur gamers tänker och agerar. Vi har anlitat en spelexpert som hjälper dig att navigera förbi fällorna i speldjungeln.

Om ni minns så fick Ica bister kritik för sitt nya lojalitetsprogram. Nu har vi tittat närmare på vad det innebar för varumärket och uppfattning om Ica. Resultatet är inte helt väntat.

Hedvig Hagwall Bruckner, juryordförande för Guldägget, minns sina bästa kampanjer och vår frågespaltsredaktör Aase Berg ger råd till en sparkad projektledare som hängt upp sig på spejsiga dammsugare. 

Det blir även en del om Corona och en hel del annat i Resumé nr 3 2020.

Ingen prenumeration, lugn det löser du här

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Resumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.