Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nytt ras för print i april

Publicerad: 15 maj 2012, 07:26

Print rasar mot avgrunden. Det visar senaste Mediebyråbarometern som mäter medieinvesteringarna. Men de totala investeringarna för årets första fyra månader var 5 procent högre än motsvarande period föregående år.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Totalt förmedlades under april månad knappt 1,4 miljarder kronor, 8 procent mer än samma månad året innan.

De två största mediekategorierna TV och Internet växte mest i absoluta tal och motsvarar nästan 60 procent av de första fyra månadernas totala investeringar.

I stort sett hela printkategorin backar, förutom lokal dagspress. Minskningarna för printkategorierna accelererade ytterligare i april. Ackumulerat för de första fyra månaderna minskade storstadspress, kvällspress och populärpress med cirka 10 procent vardera, och fackpress med 12 procent. Undantaget är landsortspress som har ökat med 1 procent.

– De kommande stora sportevenemangen kommer troligen stärka upp siffrorna även för printmedierna från maj och över sommaren. Men trenden är tydlig och vi kommer med all sannolikhet att se en fortsatt vikande utveckling under året med press på medierna att vända den negativa trenden. Även för digitala medier är trenden tydlig, om än positiv. Mediekategorin sök utmärker sig och investeringarna ökade med nästan 40 procent i april och drygt 30 procent hittills i år. Den långsiktiga utvecklingen lär fortsätta med ökad substitution från print till TV och digital, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden i en kommentar.

Radio stod för en liten ökning i april, men totalt i år har den mediekategorin backat med 15 procent.

Bio sjönk kraftigt i april och har tappat drygt 17 procent i år.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.