Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nytt varsel på IDG

Publicerad: 23 April 2009, 09:14

I oktober varslade IDG tjugo personer. I januari blev det klart att tio av dessa fick lämna företaget. Nu varslar företaget ytterligare tjugo personer.


Ämnen i artikeln:

IDG

Lars Dahmén. Foto/IDG

I slutet av januari sa Lars Dahmén, vd på IDG, till Resume.se att åtgärdspaketet var klart. Av de tjugo som varslades i oktober fick tio gå. Nu på morgonen tvingades IDG lämna nya varsel. Totalt tjugo personer berörs.
– Vi informerade cheferna igår och idag på morgonen har vi informerat personalen, säger Lars Dahmén.

Varför lägger ni nya varsel?

– Grunden är att vi måste göra en omorganisation, vi måste jobba på ett lite annorlunda sätt. Och det kommer att leda till att vi troligtvis måste säga upp några personer. Men hur många det blir vet vi inte idag och därför har vi nu varslat de här tjugo.

IDG har precis avslutat sitt första räkenskapshalvår, den sista mars. Ett par titlar gick bättre än förväntat. Dit hör Cap & Design, Macworld, Miljöaktuellt och Upphandling24. Men de sämre tiderna tvingar ändå IDG att nu göra stora förändringar i organisationen.

– På en marknad som krymper så kan man inte ha den taktik som vi haft. Vi måste vara bättre på att samarbeta inom förlaget. Vi måste samordna våra resurser och erbjudanden. Det handlar om bättre synkronisering. Vi kan till exempel inte skicka tre reportrar till samma presskonferens och skicka samma sorts erbjudanden från olika titlar till samma kunder. Vi har haft en bra taktik som varit otroligt framgångsrik de senaste trettio åren men som marknaden ser ut nu så måste vi ändra den taktiken.

Vad händer nu?
– Nu måste vi titta på organisationen, sedan se vilka positioner som berörs och sedan vilka personer som berörs.

När ska det vara klart?

– Ambition är att vi ska vara helt klara inom en månad. Alla som är ansvariga för de olika produkterna kommer att beröras. Alla säljchefer och chefredaktörer kommer vara med i den här processen, säger Lars Dahmén.

Kommer några specifika redaktioner beröras extra?

– Det kan jag inte svara på nu.

Hur mycket pengar hoppas ni spara?

– Vet ej, det är inget sånt sparpaket det handlar om, vi måste bara jobba annorlunda.

Ett par titlar visar bra siffror som till exempel Cap & Design, vad ligger bakom det?
– Capen gör ett bra jobb och är inblandade i mycket, allt från event till kringprodukter. Bland annat skapar de en massa nya produkter som går jättebra, då tänker jag på de nischade fototidningar som de tagit fram som skiljer sig ganska mycket mot de etablerade som finns på marknaden.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

IDG

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.