Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Obama-feber guldgruva för amerikanska medier

Publicerad: 20 januari 2009, 08:30

Installationen av Barack Obama som president är en guldgruva för amerikansk media. Och det som säljer är kaffemuggar, jubileumsböcker och kopior på tryckplåtar från dagens tidning.


Ämnen i artikeln:

Barack Obama

Installation av Barack Obama i dag.

Amerikanska tidningar är antingen konkursfärdiga eller får stöds av mexikanska miljardärer .

Men dagens presidentinstallation är ett andningshål för ekonomiskt ansatta förlag. I dag ökar upplagorna med miljontals exemplar och många säljer till högre priser.

Redan dagen efter valdagen insåg mediebolagen att Obama säljer lösnummer. Ja, lösnumren säljs flera gånger. På Ebay är folk beredda att betala överpriser för USA Todayfrån 5 november.

I dag och imorgon mer än fördubblar Washington Post lösnummerpriset. Upplagan höjs från 598 000 till 1,7 miljoner.

New York Times räknar med att sälja 2,2 miljoner exemplar. Tidningen har allt svårare att sälja den dagliga papperstidningen men har dragit in mängder med pengar på en kaffemugg med Obamas bild på.

Nästa månad kan man även köpa New York Times från 5 november och 21 januari i ett paket för 14, 95 dollar. Washington Post ska sälja kopior på tryckpåten från dagens förstasida för 49, 95 dollar.

Mest uppmärksamhet har serietidningsförlaget Marvel fått för att man lyckades få in Obama i Spiderman. Seritidningen sålde slut med en gång och har sålts för 227 dollar på Ebay. Nu ska Marvel trycka en ny upplaga.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Barack Obama

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.