Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Obama vill skjuta upp digitaliseringen

Publicerad: 12 januari 2009, 09:29

Under 30-talets depression köade amerikanerna till soppköken.
I den finansiella krisen 2009 senare köar de för kuponger till digitalboxar.
Enda problemet: Kupongerna har tagit slut.


I Sverige var hushållen tv-pionjärer i den första nationella digitaliseringen. Den genomfördes relativt smärtfritt.

Det verkar inte gå lika enkelt i USA – med närmare 300 miljoner invånare.
Den ska enligt planen genomföras 17 februari.

Nu har USA kommande president Barack Obama bett kongressen att skjuta på digitaliseringen av de amerikanska hushållens tv-mottagning.
Anledningen: Alla har inte hunnit med och pengarna har tagit slut.

Till skillnad mot Sverige har myndigheterna i USA gått in med subventioner för att underlätta köpen av boxar.

Kuponger värda motsvarande 40 dollar har delats ut till hushållen via konsumentorganisationer.
Men nu är alltså pengarna slut samtidigt som kupongköerna blir allt längre.

Den finansiella krisen anses ha spätt problemen.
Brittiska C21 skriver att närmare 8 miljoner amerikanska hushåll fortfarande har en tv-utrustning som inte är anpassade till den digitala övergången.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.