Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Ocast satsar stort med nytt kapital

Publicerad: 6 September 2016, 08:31

Ocasts vd Mike Radoor och grundaren Eric Gisaeus.

Foto: Fredrik Svanberg

Ocast hjälper mediebolag och influencers att redovisa sin trafik. Nu ska de expandera globalt med hjälp av nytt kapital.


Ämnen i artikeln:

Breakit

Ocast grundades av Eric Gisaeus som även ligger bakom techsajten Breakit och säljbolaget Leeads. Tjänsten kan betraktas som en konkurrent till KIA-index, fast med betydligt mer omfattande data i form av exempelvis trafik, antal följare och målgrupper. Denna kan sedan automatiskt omvandlas till säljpresentationer med färska siffror.
– Jag har sett ett svart hål på marknaden där det i princip inte har hänt något sedan jag kom in i branschen för tio år sedan. Säljare hos publicister sitter fortfarande och skickar pdf:er och powerpointpresentationer till sina kunder. De där pdf.erna uppdateras inte alltid, vilket gör att gammal statistik och gamla kontaktuppgifter når kunderna. Det ger inte direkt ett professionellt intryck, säger Eric Gisaeus i en kommentar.

Redan i dag används Ocast av flera nordiska mediehus som Schibsted, Bonnier och Egmont. Men siktet är inställt betydligt högre. Därför ta bolaget nu in nytt kapital från den danske investeraren Morten Lund, som bland annat var tidigt inne i Skype.
– Det finns en global möjlighet för Ocast. I grund och botten är inte modellen särskilt svår. Det handlar först och främst om hårt arbete. Mike Radoor (vd på Ocast) och Eric är en extremt stark duo, som har byggt framgångsrika företag tidigare. Jag tror verkligen på dem, säger han i en kommentar.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

Breakit

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.