Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ogilvy firar 70 år – har fokus på framtiden

Publicerad: 25 September 2018, 08:16

Foto: Skärmdump: Ogilvy.se

1948 grundade David Ogilvy det som skulle komma att bli byrån Ogilvy. Idag, 70 år senare, är det en förändrad reklambransch – men Ogilvy är fortfarande en stark aktör.


Ämnen i artikeln:

Ogilvy & MatherOgilvy

Ogilvy räknas idag som en stor aktör på den globala reklammarknaden. I veckan fyller byrån 70 år och under åren har man producerat flera uppmärksammade kampanjer. Samtidigt har det skett stora förändringar på byrån – och nu inleds nästa kapitel.

Grundades 1948
1948 grundade David Ogilvy byrån i New York och sedan dess har man haft sitt huvudsäte i den notoriska staden. Byrån har dock växt sedan starten och har idag 132 kontor i 83 olika länder.

Framgångsrikt 50-tal
Ogilvy knöt tidigt till sig storkunder som Guiness, Dove och Schweppes, vilket resulterade i stora framgångar. På den tiden var Scweppes ett okänt varumärke i USA, men efter Ogilvys kampanj blev det den populäraste tonicen i landet. Samarbetet med Schweppes har fortsatt ända fram tills idag och Ogilvy Brazil lanserade tidigare i år en hyllad kampanj, där man tagit fram en specialtillverkad klänning utrustad med sensorer som reagerar på beröring för att uppmärksamma ovälkomna beröringar på nattklubbar.


Fusionen med Mather
Till en början gick byrån under namnet Hewitt, Ogilvy, Benson, & Mather. Men Hewitt och Ogilvy kom inte överens om hur byrån skulle formas, vilket resulterade i att Hewitt lämnade bolaget. Namnet blev då Ogilvy, Benson & Mather och 1964 inledde man ett partnerskap med den brittiska byrån Mather & Crowther – som gett David Ogilvy finansiellt stöd att starta sin byrå i första taget.

Ogilvy, Benson & Mather och Mather & Crowther blev dotterbolag till det nya moderbolaget Ogilvy & Marther. 1965 bytte även dotterbolagen namn till Ogilvy & Mather och fusionen ledde till att de blev den första reklambyrån att bli offentlig på både New York- och Londonbörsen.

Ogilvy förvärvas av WPP
WPP, med Martin Sorrell i spetsen, köpte upp Ogilvy Group för 864 miljoner dollar 1989. Sedan dess har Ogilvy varit en del av världens största byråkoncern, som det dock har gått lite trögt för de senaste åren och WPPs aktievärde har sjunkit med omkring 25 procent och bolaget räknar inte med någon tillväxt under 2018.

Grey och Ogilvy slås ihop – blir Ingo
WPP-byråerna Grey och Ogilvy går ihop i Sverige och bildar en ny fullservicebyrå vid namn Ingo. Under åren har Ingo varit med och gjort flera hyllade kampanjer. Bland annat för Delicato, som idag tillhör byrån Nord DDB.

Ogilvy firar 70 år
Det har hänt mycket under 70 år. Men Ogilvy vill inte fira för mycket, utan riktar istället in sig på de nästkommande 70 åren. Vad som händer i framtiden får tiden utvisa, men det är en helt annan reklambransch idag än den som invigdes av David Ogilvy 1948.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

Ogilvy & MatherOgilvy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.