Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Oj, Facebook tappar användare för första gången

Publicerad: 3 februari 2022, 10:04

Mark Zuckerberg, Facebooks grundare.

Foto: Anthony Quintano

Efter 17 år med obruten tillväxt sjunker Facebooks totala användarbas. Nu gör Meta stora teknikinvesteringar för att klara konkurrensen mot Tiktok.


Ämnen i artikeln:

NyheterMetaFacebookMetaverse

De sista tre månaderna 2021 blev händelserika för Facebook. I mitten av september började The Wall Street Journal att publicera avslöjande artiklar baserade på läckte interna dokument från plattformen. Läckan visade bland annat hur högprofilerade användare särbehandlades, bristfällig hantering av flaggat innehåll och interna studier på hur Instagram förvärrar negativ självbild hos tonårsflickor. Bakom läckan stod den tidigare anställda Frances Haugen, visselblåsaren som röjde sin identitet under CBS 60 Minutes den 3 oktober. I slutet av månaden kom nyheten att Facebooks moderbolag byter namn till Meta och lanserade sin vision om metaverse som framtiden för hela internet.

När bolaget rapporterade sina siffror för fjärde kvartalet stod det klart att det totala användarantalet sjunker för första gången efter 17 år av obruten tillväxt. Det skriver Vox.

Facebook tappade cirka en halv miljon dagliga användare globalt under fjärde kvartalet 2021 jämfört med föregående kvartal. Nedgången är förhållandevis liten sett till att 1,93 miljarder människor fortfarande använder plattformen dagligen, men kontrasten är ändå stor för ett måttdrivet företag med en användarbas så länge växt i snabb takt.

Rapporten visar också hur Meta har kämpat för att bibehålla relevansen för de yngre användare, där konkurrensen från andra appar har ökat. Främst från Tiktok. 

Börsen på Wall Street reagerade direkt på siffrorna: Meta-aktien gick ner 20 procent efter nyheten.

Eftersom användarbasen är åldrande och länderna att expandera till (appen är blockerad i Kina) blir färre har tillväxten för Facebook varit stagnerad i flera år. I USA har antalet användare minskat tidigare.

Kvartalsrapporten visade också att Meta har gjort stora investeringar korta videoformat som, Tiktok-kopian Reels, för att möta konkurrensen. Financial Times rapporterar att vinsten minskade på 8 procent för fjärde kvartalet till 10,2 miljarder dollar till följd av teknikinvesteringarna. 

Facebook förväntar sig att intäkterna under första kvartalet 2022 kommer att ligga mellan 27 och 29 miljarder dollar, en tillväxt på mellan 3 och 11 procent jämfört med föregående år.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.