Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ok med ”blatte” och ”svenne” i annons

Publicerad: 3 juli 2014, 06:48

Annonsen som friats.

Konsult- och rekryteringsfirman Thalamus anmäldes för sin annons men frias. Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) ger tummen upp fär att använda ”blatte” eller ”svenne”.


Ämnen i artikeln:

RON

I en bildsatt annons som publicerats i bland annat Metro Stockholm ställde konsult- och rekryteringsfirman Thalamus frågan: ”Är du blatte eller svenne?".

Annonsen anmäldes för att ge en  stötande framställning som antyder att det är okej att benämna människor efter deras ursprung och hudfärg,

Men Reklamombudsmannens opinionsnämnd ser inga problem med annonsen.

RON menar att annonsen inte är diskriminerande eftersom annonsören har använt sig av orden "Blatte" och "Svenne" för att påvisa att personers etnicitet och ursprung är oviktigt i företagets rekrytering.

”Annonsen är därför varken stötande eller diskriminerande och strider därmed inte mot artiklarna 1 första stycket och 4 första stycket i ICC:s regler”, skriver RON i sitt beslut.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

RON

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.