Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ökad räckvidd blir plattans lyft

Publicerad: 9 Februari 2012, 12:49

Resumés chefredaktör Claes de Faire, Nils Öhman, Magnus Hällsten, Frippe Stenberg och Jessica Thorstensson.

Foto: Andreas Elgstrand.

Diskussionerna på Resumés och DN:s surfplatteseminarium handlade om de kreativa möjligheterna som surfplattan erbjuder byråer och annonsörer. Men huvudproblemet i dagsläget är att räckvidden fortfarande är låg. – Det är svårt att räkna hem kostnaden för specialanpassnings, säger Jessica Torstensson, projektledare på Mindshare.


Ämnen i artikeln:

Surfplattepanelen

Panelen på dagens surfplatteseminarium bestod av Frippe Stenberg, före detta marknadschef på Tele2 och ordförande i Sveriges Anonsörers dagspresskommitté, Jessica Torstenson, projektledare på Mindshare, Nils Öhman på DN+ och Magnus Hällsten på mobilbyrån Monterosa.

Diskussionerna kretsa kring de kreativa möjligheter som annonsformaten i surfplattor erbjuder. Ett antal bra och mindre bra exempel visades upp i form av annonser för Amnesty, Pressbyrån, HTC, Aladdin, American Express, Delicatio, Lidl, SF, Ving, Ballingslöv och Stockholms Stadsmission.

Den stora förtjänsten är givetvis interaktiviteten och möjligheten att gå direkt till köp.

– Det är ett bra sätt att väcka intresse på. Men det görs alldeles för lite, konstaterade Frippe Stenberg.

Anledningen till att så pass få gör specialanpassade annonser är enligt Jessica Torstensson att räckvidden är begränsad – även om Frippe Stenberg inflikade att Tele2:s koncernchef endast läser tidningar på surfplatta nu för tiden.

– Allt kommer tillbaka till räckvidden. Det är svårt att räkna hem kostnaden som det innebär att specialanpassa en annons, sa hon.

Nils Öhman på Dagens Nyheter kontrade då med att antalet läsare stiger. Enligt en undersökning som de har låtit göra bland DN+-användarna uppger 89 procent att de är nöjda med produkten, och att 91 procent kan tänka sig att rekommendera andra att börja använda den. Dessutom väntas antalet surfplattor växa rejält under det kommande året tackvare sjunkande priser och större efterfrågan från bland annat skolor.

– Det finns runt 400 000 läsplattor i dag. Priserna kommer att gå ned på plattorna, och generellt tror jag att användandet av bärbara datorer kommer att minska, sa han.

Frippe Stenberg menade att det fortfarande är för dyrt att göra specialanpassade annonser till surfplattor givet vad man får för investeringen. Men han tror på mediet och de möjligheter som kommer att växa i framtiden. Med ökad räckvidd, bättre utvecklad teknik och annonsformat blir det mer intressant att göra den extra investeringen som krävs för att göra en riktigt bra annons i surfplattemiljön.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Surfplattepanelen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.