Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Okänt polskt bolag överklagar cykelavtalet i Stockholm

Publicerad: 30 oktober 2017, 13:46

Trafikborgarrådet Daniel Helldén på den nya cyklarna från JCDecaux.

Foto: Pressbild

Det polska bolaget Ad i Media har överklagat upphandlingen om offentliga cyklar i Stockholms Stad. Bolaget har idag ingen verksamhet i Sverige och lämnade inget anbud i processen och lever heller inte upp till kraven på anbudsgivaren.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamClear Channel

I slutet av september stod det klart att JCDecaux gått vinnande ur den offentliga upphandlingen gällande offentliga cyklar i Stockholms stad. I utbyte mot att bistå med 5000 cyklar inklusive betalsystem får JCDecaux 350 reklamvitriner, främst kopplade till cykelstationerna. JCDecaux får även sälja reklamytorna på cyklarna och behålla brukaravgifterna, de huvudsakliga intäkterna kommer dock från de 350 vitrinerna. Avtalet är enligt JCDecaux värt omkring 250 miljoner kronor över tio år.

I upphandlingen diskvalificerades huvudkonkurrenten Clear Channel då man enligt Stockholms Stad inte styrkt att den person och det företag som undertecknade avtalet hade rätt att göra det. Clear Channels vd Ola Klingenborg menade att anbudsprocessen var ovanligt komplex samt att deras partner, spanska Marfina, hade erfarenhet från liknande upphandlingar värden över.

– Vi tolererar inte att Stockholms Stad gör en sån här tabbe. För våra annonsörer spelar det dock ingen större roll men vi själva har kommit att älska de här cyklarna under de tolv år vi tillhandahållit dem, berättade Klingenborg för Resumé i samband med beslutet att diskvalificera bolaget.

Sedan JCDecaux gick vinnande ur upphandlingen har hela processen dock överklagats av två bolag, Marfina och det polska bolaget Ad I Media. Marfina pekar på att Stockholms Stad begick fel när anbuden värderades medan Ad i Media menar att annonseringen av upphandlingen inte gått till på rätt sätt. Marfina är alltså det bolag som Clear Channel samarbetat med i upphandlingen.

Polska Ad i Media bedriver i dagsläget ingen verksamhet i Sverige och lämnade inget anbud i upphandlingen. Bolaget uppfyller heller inte flera av de krav som Stockholms Stad ställer på anbudsgivarna. Ad i Media har idag en omsättning på närmare 17 miljoner kronor, mindre än hälften av de 40 miljoner kronor Stockholms Stad kräver att anbudsgivaren har. Bolaget har heller inte bedrivit uthyrning av cyklar tidigare, något Stockholms Stad kräver.

Johan Sundman är projektledare på Trafikkontoret med ansvar för upphandlingen.

– Man kan överklaga även om man inte lämnat anbud, sen är det upp till Förvaltningsdomstolen att bedöma om överklagan är giltig. Vi får se om domstolen anser att AdiMedia lever upp till de krav Stockholm ställde i upphandlingen, säger Johan Sundman, projektledare på trafikkontorets tillståndsavdelning.

Tiden för AdiMedia att besvara stadens svar på överklagandet går ut den här veckan. Därefter fortsätter skriftväxlingen mellan staden och Adimedia med nya inlagor och svar. När skriftväxlingen är slut kommer förvaltningsdomstolen fatta sitt beslut. Johan Sundman säger sig inte veta hur lång tid det kan ta. Det beslutet kan dessutom överklagas till kammarrätten.

I överklagandet företräds Ad i Media av svenska advokatbyrån Kilpatrick Townsend.
När Resumé når bolagets anbud svarar han att han "advokatetiken förhindrar honom att svara på frågorna via telefon" och hänvisar till mejl. Han har inte återkommit med några skriftliga svar.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamClear Channel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.