Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Ökningen för radio är anmärkningsvärd"

Publicerad: 19 april 2011, 07:22

Medieinvesteringarna har stannat av något. För mars månad var ökningen 4,4 procent jämfört med samma period förra året. Totalt förmedlades 1,2 miljarder kronor i mars, enligt Mediebarometern.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan Slörner

Staffan Slörner Foto: Rickard Kilström

De kategorier som ökat mest under mars månad jämfört med samma period förra året är bio (118,4 procent) och fackpress (36,6 procent), samtidigt visar TV en mer negativ utveckling (-7,9 procent). Den negativa utvecklingen för TV under månaden ska jämföras med att den kategorin har ökat med 22,3 procent under första kvartalet vilket är över marknaden som helhet.
− För den negativa utvecklingen för mediekategorin TV är det viktigt att inte enbart se på en specifik månad utan snarare att se på hur utvecklingen gått under det hela första kvartalet, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Mediekategorin radio är den kategori som utvecklats starkast jämfört med samma perioder förra året. För mars månad var ökningen 21,4 procent och för kvartalet 36,6 procent.
− Ökningen för radio är anmärkningsvärd. Första halvåret förra året var det en stark period för den kategorin, vilket gör att den nuvarande ökningen är från en redan hög nivå. Dessutom har konkurrensen från podradio, webradio och andra streamade tjänster inte minskat, säger Håkan Gustafsson, Mediachef, Aegis Media, i en kommentar.

DR/Annonsblad har under mars månad haft en ökning om 27,1 procent jämfört med samma period förra året. Detta är en kategori som minskat under de senaste två åren, vilket avspeglar sig i att kategorin återhämtat sig med 33,5 procent under årets första kvartal.
− I mitten av andra kvartalet 2010 började marknaden att stiga, det gör att rent procentuellt kan vi från och med nu förvänta oss att ökningstakten jämfört med förra året kommer att avta, kommenterar Staffan Slörner, i pressmeddelandet.

Mediebarometern mars

Mediekategorier som ökar i mars 2011:
Bio                                                 118 procent
Fackpress                                      37 procent
Övrigt                                               34 procent
Sök                                                  27 procent
DR/Annonsblad                            27 procent
Radio                                              21 procent
Populärpress                                16 procent
Kvällspress                                   15 procent
Landsortspress                           12 procent
Internet                                             9 procent
Storstadspress                              7 procent
Utomhus/Trafikreklam                  0 procent

Mediekategorier som minskat i mars 2011:              
TV                                                    -7 procent

Christian Ström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.