Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Oktober en rekordmånad för medieinvesteringarna

Publicerad: 8 november 2016, 08:06

Foto: Colourbox

Jämfört med oktober förra året ökade medieinvesteringarna som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar med 26,9 procent. Flera mediekategorier nådde rekordnivåer.


Sammanlagt landade medieinvesteringarna på närmare 1,6 miljarder kronor. Mest ökade utomhus/trafikreklam, internet, radio, bio och fackpress under oktober. TV ökade 58,2 procent, mest sedan 2013.

Tryckta medier gick det dock sämre för. Totalt minskade printkategorierna med 18,6 procent.

– Medieinvesteringarna går på högvarv och oktober uppvisar den högst uppmätta siffran sedan mediebyråbarometern startade. Visserligen hade oktober 2016 fem måndagar jämfört med oktober 2015, men ökningen om hela 26,9 procent i oktober förklaras bara delvis av den extra faktureringsdagen. Framför allt visar oktober på annonsörernas jakt efter bred räckvidd i massmedier. Återigen ser vi tecken på att tillväxttakten i digitala kanaler börjar mattas av. TV, radio och utomhus/trafikreklam hade starkare tillväxttal än internet under oktober, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

Kategorierna DR/Annonsblad, dagspress storstad, populärpress, dagspress landsort, sök och dagspress kväll, föll tillbaka under oktober jämfört med året innan.

Björn Wallenberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.