Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Olle Lidbom: Orvesto är det bästa dåliga verktyget vi har

Publicerad: 3 oktober 2013, 10:40

Små titlar titlar missgynnas i Orvesto. Det menar Resumés medieanalytiker Olle Lidbom. Men det finns inget bättre system i nuläget.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomOrvesto Konsument

Det finns en inbyggd svaghet i Orvesto som gör att siffrorna alltid måste tas med en nypa salt.

När tidningen Allt om Fritidshus bytte namn till På landet, så försvann hälften av läsarna i Orvesto. När tidningen några år senare bytte tillbaka till Allt om Fritidshus så dubblades nästan läsekretsen igen.

Ett annat exempel är Allt i Hemmet. Tidningen gick upp i Sköna Hem 1992 och försvann. När den sedan återuppväcktes 1999 var en av anledningarna att Allt i Hemmet fortfarande hade bra räckvidd i Orvesto sex år efter att den las ner.

– När man väljer att visa upp en logga och fråga om respondenterna läst senaste numret, så blir det mer en fråga om varumärkeskännedom än en mätning av verklig läsning, säger Resumés medieanalytiker Olle Lidbom. Frågan är bara om det går att göra så mycket bättre.

Orvesto är en postal undersökning där de svarande får sig tillsänt ett frågeformulär att svara på.

– Det har diskuterats om det går att göra på ett annat sätt, men visar sig att det här är den minst dåliga metoden, säger Olle Lidbom. Jag tycker dock inte att det känns så modernt att mäta räckvidd baserat på pappersprodukterna. Dessutom får förändringar för små titlar orättvist stort genomslag.

– Styrkan i Orvesto är ju att de ställer en mängd andra frågor som tillexempel om man gillar stärk mat eller har köpt en ponny, säger Olle Lidbom. Det gör det möjligt för annonsörerna att hitta rätt titel om man vill nå ponnyägare som gillar stark mat.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.