Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Olof Lundh: Så påverkar storaffären rättighetsmarknaden

Publicerad: 1 Februari 2018, 11:06

Foto: Pressbild

TDC Groups köp av MTG:s tv-verksamhet visar att svenska broadcasters inte kan stå ensamma i kampen om attraktiva och dyra sporträttigheter mot internationella jättar. Det anser TV4-profilen Olof Lundh.


Ämnen i artikeln:

TDCMTGSporträttigheterOlof Lundh

TV4 och Fotbollskanalens Olof Lundh bedömer att MTG:s val att fusioneras med danska TDC Group i stället för att skapa en konsolidering inom Kinnevikssfären är ganska väntad sett till att undkomma rött ljus från konkurrensmyndigheterna. I prospektet till affären mellan Tele2 och Com Hem i början av januari skrev Kinnevik att man var beredda på att göra uppoffringar för att hålla sig på rätt sida om regelverket och få affären att gå igenom. Något vi ser exempel på i dag då MTG renodlar verksamheten och knoppar av produkter som Viasat, TV3 och Viaplay med rättigheter till både Champions League och Premier League.

– Det har varit uppenbart att MTG varit ute efter att sälja sin tv-del under en tid och det här var ett bättre sätt att göra den här affären på. TDC får en framgångsrik tv-del som de kan paketera mot kunderna. Utvecklingen med telekomoperatörer på rättighetsmarknaden har inte riktigt fått samma genomslag i Skandinavien som i Storbritannien och USA. Där British Telecom (BT) tagit stora kliv och delar på fotbollsrättigheterna med Sky och Facebook som till viss del slagit sig in, säger Olof Lundh till Resumé och fortsätter:

– Men det pågår även här. Telia köpte rättigheterna till finska hockeyligan och enligt mina uppgifter fanns det liknade bolag med i budgivningen både kring SHL 2016 och allsvenskan 2017 även om jag inte vet vilket.

Hur påverkar den här specifika affären rättighetsmarknaden?
– Det har länge varit så att svenska aktörer inte ensamma kan konkurrera om sporträttigheter. Det måste till fler konsolideringar för att bolagen ska kunna stå sig mot internationella spelare. Affären gör att MTG som finns i Norge och Danmark nu får helt andra möjligheter i budgivningen. En aktör som TDC kan också räkna hem den dyra prislappen på ett helt annat sätt genom sina andra affärsområden. Det blir spännande att se hur TDC paketerar erbjudandet när de får in rättigheterna och innehåll i sin portfölj.

På den lokala rättighetsmarknaden tog Bonnier Broadcasting (där TV4 och C More ingår) tillbaka landslagsfotbollen från Discovery inför kommande EM-kval och UEFA Nations League. Under våren 2017 stod det samtidigt klart att rättigheterna till Allsvenskan kommer att gå åt motsatt håll från 2020.

– Det är klart att den här strukturaffären skakar om på marknaden, men utvecklingen har som sagt varit på gång ett tag. TDC:s svenska motsvarighet Telia ska enligt mina uppgifter budat på Premier League tillsammans med Bonnier Broadcasting (äger TV4, CMore och finska MTV) senast. TV4 hade också ett samarbete med Telenor kring CMore som förvisso inte slutade alltför lyckligt.

– Jag utgår från att Bonniers ledning funderar över nästa steg kring Bonnier Broadcasting. C More sliter ekonomiskt men broadcast-delen med TV4 är i stort fortfarande väldigt lönsam och levererar pengar till Bonnierskoncernen. För att kunna konkurrera om sporträttigheter och annat innehåll framöver måste man hitta en partner som kanske kan se affärerna annorlunda och kanske finns i hela Norden. Kanske en lösning liknande den med SF där Ratos ett tag gick in med kapital. För kapital måste Bonnier Broadcasting få in på sikt. Vilken partner? Telia kanske?

Affären sänder starka signaler att svenska broadcasters inte kan stå ensamma och att fler samarbeten liknande det mellan Sky och BT kring Premier League eller TV4 och SVT kring Fotbolls-VM. Med det sagt har UEFA uttryckt en oro kring hur intresset och tittarsiffrorna minskat med teleoperatören som rättighetsinnehavare. Köpet har därtill varit en förlustaffär för BT, åtminstone inledningsvis.

– Men i slutändan kan man räkna hem affären tack vare det mervärde innehållet skapar för de olika produkterna och tjänsterna inom exempelvis telefoni och bredband. Men det är en fråga för rättighetssäljarna; var går gränsen där räckvidd är viktigare än rena pengar?

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.