Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Olof Lundh: "Tjänstefel att inte granska Zlatans affärer med fotbollsförbundet"

Publicerad: 17 Juni 2016, 11:01

Olof Lundh.

Foto: Pressbild/TV4

Olof Lundh är på plats tillsammans med de svenska fansen i Toulouse. Han passar på att ge svensk media en känga för dess okritiska bevakning av Sveriges storstjärna.


Ämnen i artikeln:

Zlatan IbrahimovićZlatan IbrahimovicOlof Lundh

Olof Lundh är i fart med skaffa sig en bred bild av förutsättningarna inför matchen mellan Sverige och Italien i franska Toulouse, inför eftermiddagens och kvällens rapportering för TV4. Han beskriver arbetet på plats under fotbolls-EM i Frankrike som lika delar jobb och lika delar sömn. Mellan Sveriges matcher tar han flyget till Arlanda.
– Jag åker hem en sväng imorgon igen efter matchen. Sedan tillbaka igen inför Belgien. Det blir säkert inte fler resor än så, med tanke på hur Sverige spelar, säger han till Resumé, men berättar att det var bra drag bland svenskarna under torsdagskvällen.

Olof Lundh blev 2015 utsedd till Årets sportjournalist av Svenska Sportjournalistförbundet och lanserade nyligen boken "Vad jag pratar om när jag pratar om fotboll". I boken såväl som hans blogg har han framfört kritik mot svenska mediers slappa hantering av Zlatan.
– Det råder en försiktighet i svensk medias bevakning av Zlatan. Utlandspressen var till exempel oerhört mycket mer kritisk mot hanteringen av hans nya klädkollektion. Inför lanseringen antydde han att han skulle göra större avslöjanden, men han kom inte med några. Utländsk press omskrev det som en fars, men inte den svenska.

Medier får kritik för att vilja gräva upp negativa saker om kända människor, men de vill i själva verket nästan alltid ha berättelsen om hjälten, eftersom det är det som säljer lösnummer, menar Olof Lundh.
– Jag lovar dig att folk inte ville läsa om att Sverige spelat oavgjort mot Irland. Om Sverige vinner mot Italien däremot. Alla som bevakar Zlatan sitter på dubbla stolar: man måste kritiskt granska honom, men samtidigt är det inget som säljer så bra som framgång. Därför är man lite försiktig, så man kan få den där intervjun.

Han kritiserar även hur fotbollsförbundet okritiskt väljer att göra Vitamin Well, som stjärnan marknadsfört i en rad reklamfilmer, till sin officiella sportdryck. Och återigen: media brister i rapporteringen om förfarandet.
– Här har man blandat ihop affärer med förbund. Det är tjänstefel om vi medier inte granskar och belyser det. Zlatan har aldrig valt att bli en förebild, men det betyder ju inte att man inte kan granska effekten av att han är det. Han använder ju sin egenskap som förebild i lanseringen av klädkollektionen och sportdrycken.

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev