Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Om jag fick välja själv skulle jag bli rockstjärna”

Publicerad: 28 april 2015, 15:50

Michael Grimborg.

Foto: Sören Andersson.

Till sommaren lämnar Michael Grimborg jobbet som försäljningsdirektör på TV4. Nu ska han fundera över vad nästa epok kommer att innehålla.


Ämnen i artikeln:

Michael GrimborgTV4

Efter 16 år slutar Michael Grimborg på TV4. Hans jobb tas över av Malin Häger och sedan ska han ta en lång semester till att fundera över vad som kommer härnäst. Att han väljer att sluta nu är rent strategiskt, både för honom själv och företaget. Förhandlingarna om årsavtalen är nyligen avslutade och snart börjar planeringen inför nästa år.
– Det finns inget bättre läge, säger Michael Grimborg.

Har du inget nytt klart?
– Nej, det har jag inte. Innan jag började på TV4 år 1999 var jag på MEC, och innan det på Initiative Media som jag startade. Den här gången ska jag fan fundera på vad jag är bäst på. Jag vill göra något som inte bara är kul, utan där jag kan göra skillnad. Om det är konsulteri, att starta bolag eller hoppa in någon styrelse ska jag känna efter.

Hur ser du på möjligheterna där ute?
– Det är kopplat till modet. Ewa Swartz Grimaldi som jag jobbade med i många år skrev en artikel i DI om att man blir äldre. Och vad är viktigt då? Den satte sig hos mig. Jag måste fundera över vad jag vill med min tid. Jag har inte jobbat för lite de senaste åren om man säger så. Men att ta hand om sig själv och omgivningen står högt upp på priolistan.

Ni har nyligen genomfört en stor omorganisation. Har det blivit tråkigare efter det?
– I alla processer funderar man över vad man är bra på. När jag började var vi 20-30 personer. Nu är vi 200. Det är ett annat sätt att driva då. Jag är bäst i kundsituationer, och det är också vad jag tycker är kul. Jag tror att jag kan göra en omstart till, men då måste fundera vad det kan vara.   

Blir du kvar i mediebranschen?
– Det ska jag fundera på. Om jag fick välja ajälv skulle jag bli rockstjärna. Men det är det ingen som kommer fråga mig om.

Det tåget har gått?
– Ja det har gått för länge sedan. Kanske när jag tappade mitt hår.   

Medielandskapet har förändrats extremt mycket på 16 år. Hur har du gjort för att hänga med?
– Det har inte blivit lättare om man säger så. Det är högre krav på alla nivåer. Om jag som kund hade en säck pengar för 10 år sedan, och samma säck i dag, kan jag inte räkna med samma möjligheter till snabb effekt. Men än så länge håller tv emot och är det enda räckviddsmediet, som jag ser det.

Vad känner du sig stolt över med Fyrans resa?
– Att bygga fler kanaler visade sig i efterhand var riktigt begåvat. Det gav inte bara fler annonsytor, utan ett fönster för minipay och den delen. År 2009 gick vi till styrelsen och bad om 100 miljoner kronor för att satsa oss ur krisen. Om vi inte hade gjort det skulle det inte se ut som det gör i dag. Det var helt avgörande.

Finns det något du borde ha gjort annorlunda?
– Det digitala växte upp som en sidoverksamhet hos oss. Om vi hade vi sett det vi ser i dag hade vi integrerat den delen mycket tidigare. Det är Lex Aftonbladet, som var tidiga och fick in det i allas kroppar. Nu är vi också där, men hade kunnat vara där tidigare.

Processen med att sluta beskriver Michel Grimborg som "odramatisk", och relationen till TV4:s vd Casten Almqvist tycker han är "skitbra". Faktum är att han hunnit avverka tre vd:ar under sina år – Torsten Larsson, Jan Scherman och nyss nämnde Almqvist. Under samma period har bolagets omsättning växt från cirka en miljard till drygt tre miljarder kronor.
– Det har varit tre olika ledarstilar och tre olika epoker. Alla har gjort sin grej av den här firman, och ändå har vi lyckats växa.

Är det blandade känslor nu?
– De har inte kommit än. Nu sliter jag med modet över att jag tagit beslutet. Dagen jag slutar blir nog hemsk att se fram emot, men det är också en del av processen.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Michael GrimborgTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.