Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Om väljare, medlemmar och lösningarna på de svåra problemen

Publicerad: 18 Oktober 2018, 07:16

Foto: Montage

"En valkampanj är primärt en slags konfirmation av de redan frälsta. Man säger det man säger för att de enda som lyssnar ska få höra det de vill höra", skriver Fredrik Jerlov.


Ämnen i artikeln:

DebattFredrik JerlovReklam

Det är slutfläskat, men valet har ändå inte lämnat oss. Nu pågår taktikspelet som i allt väsentligt placerar oss väljare i bussen på parkeringen utanför omklädningsrummet. Ingen undrar vad vi egentligen tycker. Ingen politiker riktar sin kommunikation till oss. Inte så konstigt. Det har de aldrig gjort.

Jag har varit med i några valrörelser. I marginalen förvisso, men ändå. Jag har suttit där med valstaben och läst budgets och personas och tittat på staplar. Och ätit torra frallor. Druckit det där riktigt super-surbeska kaffet, som bara finns i djupet av den svarta plasttermos som inte blivit påfylld sedan Ola Ullstens tid. Ibland, tillsammans med smarta medarbetare, har vi tänkt kloka tankar. Som hade kunnat leda mot fler liberala röster. Kanske.

Men. Jag har lärt mig hur det fungerar.

En valkampanj handlar inte så mycket om att vinna ny terräng. En valkampanj är primärt en slags konfirmation av de redan frälsta. Man säger det man säger för att de enda som lyssnar ska få höra det de vill höra. Vilket är självklart. Makten utgår inte från folket, utan från medlemmarna. I varje politiskt parti finns medlemmar. En liten grupp. Bestående av människor som har mycket litet gemensamt med den större grupp som är tänkt att rösta på deras parti i september. Mycket litet gemensamt eftersom "medlemmarna" är människor som har 1.) ideologiskt engagemang och eller 2.) tid med ideellt engagemang och eller 3.) råd med ideellt engagemang.

Du hittar ingen normalfördelning av svenska folket på dessa möten. Få småbarnsföräldrar. Få företagare. Få nysvenskar. Få representanter för de målgrupper partierna säger sig vilja nå i valrörelsen. Istället blir det medlemmarnas personas som utgör filtret all kommunikation ska passera. En grupp som har förtvivlat svårt att se sig själv med andras ögon, för att tala reklamlingo. Den alltid nödvändiga självdistansen, är här längre bort än någonsin. Resultatet ser du i form av introverta klyschor - på affischer, som på små trädstolpar sent om natten trycks ner i stadens rabatter med myndighetens välsignelse.

Det kunde vara oförargligt. Om det inte var så att politik börjar bli viktigt.

Vi ser nu samma fenomen spela roll när det kommer till regeringsbildningen. Och styrningen av våra kommuner. Partierna tittar inåt. Vad tycker medlemmarna? Inte: vad tycker väljarna? Att en relativt liten, relativt homogen, grupp medlemmar sätter agendan för mångdubbelt fler relativt oliktänkande väljare underminerar vår demokrati. Men lösningen är (för en gångs skull) inte bättre reklam.

Lösningen är fler medlemmar i våra politiska partier. Som förstår att kommunikation sker på mottagarens villkor. Och att svåra problem kan kräva svåra lösningar.

LÄS MER: Fredrik Jerlov: Reklambranschen kommer inte finnas länge till

Fredrik Jerlov, vd på Truth och aktiv inom Liberalerna

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

DebattFredrik JerlovReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.