Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Omni-debatt, Orvesto-ökning och avhopp från EFN

Publicerad: 15 September 2017, 12:22

Om man snabbt vill ha koll på nyhetsläget i Sverige eller världen är Omni perfekt. Men att som redaktör lägga ner mycket tid och pengar på att skapa originaljournalistik är det frustrerande, skriver chefredakör Johan Såthe.


En av mina absoluta favoritappar är Omni. Ur ett användarperspektiv är deras tjänst fantastisk. Affärsidén är ungefär densamma som många nya amerikanska framgångsrika medier har använt: Skapa inte nyheterna själva utan bli bäst på att förklara eller ompaketera andras journalistiska arbete.

Om man snabbt vill ha koll på nyhetsläget i Sverige eller världen är Omni perfekt. Men att som redaktör lägga ner mycket tid och pengar på att skapa originaljournalistik för att sedan se Omnis redaktörer skriva av din grej och sedan få en stor del av trafiken kan förstås vara... ska vi säga "frustrerande"?
Det ska erkännas att vi på Resumé ibland har gnisslat tänder och klagat på Omnis snåla cred till våra nyheter.

I veckan fick Dagens Nyheters redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson nog och lyfte frågan om Omnis alltför omfattande textsammanfattningar av andras journalistik.

Läs om kritiken och Omnis grundare Markus Gustafsson försvar här.

Räkna med att debatten kommer att blossa upp igen när Omnis app med ekonominyheter når marknaden inom kort.

***
Det är intressant att när b2b-tidningarna generellt ökar antalet läsare medan trenden är den motsatta för Orvesto konsument.

Läs mer om vinnarna och förlorarna här.

Det är värt att komma ihåg när många spår papperstidningens död. Jag är övertygad om att pappersprodukten kommer att fungera bra för många nischade tidskrifter ett bra tag framåt.

Men jag tror också att man måste våga produktutveckla sitt papper. Vi på Resumé har i år lagt ner vår nyhetstidning och istället lanserat ett fördjupande månadsmagasin. Vår egen läsarundersökning har gett oss flera kvitton på att våra läsare tycker den nya inriktningen och utgivningstakten är bra

Resumé har också valt att kombinera vårt nya magasinserbjudande med vår fördjupande digitala journalistik Resumé Insikt, vilket jag tror att är en viktig del i framgången.

Resumé ökade vår räckvidd i Orvesto med drygt åtta procent och når nu 40 000 läsare med vårt månadsmagasin.

Bakom Orvesto näringsliv finns undersökningsföretaget Kantar Sifo. Undersökningen gjordes mellan 13 mars och 2 juni 2017, 13 710 människor deltog. Ett krav var att man skulle vara mellan 21 och 65 år gammal, yrkesarbetande och ha en inkomst på minst 100 000 kronor per år. Undersökningen motsvarar läsvanorna hos 4,6 miljoner yrkesarbetande människor.

Resumés sajt går även den bra. Den har ökat sin räckvidd under 2017 med runt 25 procent och når cirka 150 000 unika besökare varje vecka.

Jag är stolt över och imponerad av Resumés hårt arbetande redaktion som sju dagar i veckan publicerar nyheter, trender och analyser om medie- och kommunikationsvärlden i alla våra kanaler. Det har gett resultat.

***
Dagens Industri har gjort en nystart på sitt tv-program Börsmorgon. Jag tycker att formatet är bra, många människor är smått besatta av börsen. Jag skulle gärna se programmet ofta, men det är svårt att få ihop den tiden att titta på tv på morgonen.

Jag hade rätt stora problem med att "stråla" programmet från mobilen till min stora tv i vardagsrummet. Det var bara reklamfilmerna (såg Apollos reklam fem gånger) som ville hänga med, men till slut fick jag till det och kunde se det redaktionella innehållet i direktsändning.

Senare under veckan sände Expressen och Dagens Industris webb-tv av Apples senaste produktlansering. Helt klart att är Expressen och Dagens Industri, under ledning av Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, tagit ett starkt bet på att video är framtiden för Bonniers tabloider.
Många pilar pekar också uppåt för den här typen av innehåll, vi konsumerar alla allt mer rörlig bild på mobila enheter, det linjära tittandet på tv minskar, sociala medier uppgraderar rörligt innehåll.
Nu gäller att ha uthållighet, för hittills har de stora annonspengarna inte kommit till kvällstidningarnas tv-satsningar.

***
Efter alla avhopp från Handelsbankens ekonomikanal EFN så hoppade även chefen Charlotte Stjerngren av. Eller om hon fick sparken, det är inte helt lätt att förstå.

När det gäller ekonomijournalistik i rörlig bild ser jag inte hur de ska kunna ge Dagens Industri en match på lång sikt. Samtidigt kan de ju ha helt andra idéer om vad de vill med EFN.

Den som har tv får se, som "Honken" brukar säga.

***
Jag tycker att det vore rimligt om SVT gjorde ett program i stil med P1:s Ekonomiekot lördag. Jag sätter upp ett mediemagasin i stil med Medierna i P1 också på önskelistan.

***
Mitt förtroende för Felix Kjellbergs omdöme är rätt begränsat. Jag tror att det han skulle behöva göra ett rätt "omfattande värdegrundsarbete", som det brukar heta.

Läs mer här.

***

Resumé belönar sedan många år tillbaka Sveriges Bästa Marknadschefer. Nu får vi också under, tack vare ett fördjupat samarbete med analysföretaget Regi, också möjlighet att uppmärksamma och belöna Sveriges bästa byråer.

***

Nästa vecka skickar vi ett nytt nummer av magasinet Resumé till tryck. Vår krönikör Simon Strand skriver om Riche och hovmästaren Leif Månssons betydelse för kommunikationsbranschen. Kul läsning!

***
Resumé är klart störst när det gäller jobbannonser inom medie- och kommunikationsbranschen. Nu har vår avdelning med platsannonser fått nytt utseende och en del nya funktioner. Jag tycker det blev riktigt bra. Kolla och gör din egen bedömning här.

***

För några timmar sedan, på fredag förmiddag, sammanträdde juryn till Sveriges Tidskrifters Stora Pris. Det var jag, Journalistförbundets ordförande, Jonas Nordling och Breakits affärsutvecklingschef Camilla Björkman. Vi hade mycket trevligt och enades om en mycket värdig pristagare. Den 8 november avslöjas vinnaren på en gala på Cirkus i Stockholm.

***
Som så många journalister är jag något av ett Apple-freak. Om deras prylar är bättre än konkurrenternas vet jag inte, det bara känns så. Apples stora grej är att bolaget på något lyckats bygga in "magi" i sitt varumärke och sina produkter. Nu har nya telefonen "X" kommit och man är redan sugen på ett irrationellt sätt.

Läs mer om Apples senaste lansering här.

***

Johan Östlund är före detta projektledare på Åkestam Holst och tillträdande vd för McCann-gruppen. Han tycker att det brittiska svartbruna frukostkletet Marmite gör intressanta saker med sin kommunikation.

Läs mer i Resumé Insikt.

***
Veckans klassträff från 90-talet: "Dokusåpadrottningen" Anna Bråkenhielms bokrelease "Räkna med bråk". Läser boken nu, den är klart bra. Vi var många lantisar som flyttade till Stockholm i början av 90-talet för att förverkliga våra drömmar om att jobba med medier. "Bråkis" karriär, driv och resultat är svårslaget.

***
Dagens Nyheters fotograf Paul Hansen tillhör världseliten. Nu ställer han ut på Fotografiska, jag har inte hunnit se utställningen ännu. Men hoppas kunna hinna dit inom kort.

***
Resumé i helgen: I veckans #helgintervjun möter du Newsners grundare och vd Johan Rikner som nyligen sålde bolaget till Mediaplanet. I #karriärsöndag berättar Patrick Svensk sanningen om varför han lämnade MTG.

***

Trevlig helg!

Johan Såthe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.