Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Omni dubblar omsättningen

Publicerad: 2 Augusti 2017, 07:48

Förra året ökade nyhetstjänsten Omni sina intäkter med närmare hundra procent. Trots det går bolaget forfarande med förlust. Men den kommande ekonomisatsningen kan ändra på det.


Ämnen i artikeln:

SchibstedMarkus GustafssonOmniDagens Industri

Omni lanserades i slutet av 2013 av Aftonbladet-veteranerna Markus Gustafsson och Ian Vännman. Bolaget, som ägs av Schibsted, har gått med förlust sedan starten. Så även i fjol enligt den senaste årsredovisningen som Breakit har läst. Under 2016 gjorde Omni en förlust på 6,6 miljoner kronor vilket ligger i nivå med året innan (-6,7 miljoner).

Intäkterna ökar däremot stadigt. Förra året nära fördubblades omsättningen till 40 (24) miljoner kronor. Majoriteten av intäkterna (65 procent) kommer från nativeannonser, avslöjar Markus Gustafsson för Breakit:
– Vi har bara sett början på native. Jag ser inga moln på himlen där, tvärtom oändliga utvecklings- och tillväxtmöjligheter.

Markus Gustafsson vill inte berätta när Omni är tänkt att bli lönsamt, men hittills går utveckligen enligt plan, hävdar han.

I Almedalen presenterade Omni planerna på en ny ekonomitjänst som går live efter sommaren. Med den utmanar bolaget Bonniers rosa sedelpress Dagens Industri om annonspengarna kopplade till de ekonomiintresserade läsarna. Markus Gustafsson hävdar att de kommer bidra med något helt nytt på marknaden.
– Dagens Industri är i första hand en utmärkt papperstidning, som även finns publicerad på nätet. Det vi har utvecklat är någonting helt annat: en avancerad nyttotjänst för affärsläsare, en app som alla bolags- och börsintresserade kommer att ha extremt stor daglig nytta av på förstaskärmen i sina mobiler, säger Markus Gustafsson till Breakit.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.