Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Omorganisation på Aftonbladet – halverar nöjesredaktionen

Publicerad: 29 Maj 2018, 10:52

Foto: Björn Elgstrand

15 tjänster försvinner när publishern Lena K Samuelsson sätter Aftonbladets nya organisation. Bland annat bantas nöjesredaktionen där hälften av tjänsterna försvinner till andra delar av tidningen.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetLena K SamuelssonSchibstedSchibsted Media

I samband med att Lena K Samuelsson tidigare i år tillträdde som ny publisher har hon velat sätta en ny organisation på tidningen.

Resumé har tidigare rapporterat om omorganiseringen och den kritik som riktats mot upplägget för bemanningsbolaget Schibsted Media. Fackrepresentarer på Schibsted Media menar att många blivit kvar på bemanningsbolaget, i vissa fall så länge som nio år, och att detta skapat känslan av ett A och ett B-lag på grund av skillnaderna i lön och anställningstrygghet.

Detta är en av de punkterna som ses över i den nya organisationen.

– Även om jag inte varit här speciellt länge kan jag konstatera att det funnits kritik mot den gamla organisationen. För att ta Aftonbladet framåt måste vi vara ett lag, säger Lena K Samuelsson till Resumé.

I övrigt syftar omorganisationen, som innebär att ett 30-tal tjänster utlyses, till att stärka det digitala fokuset ytterligare. Även om 30 nya tjänster kommer utlysas är dock den nya organisationen 15 tjänster mindre än den tidigare. Den redaktion som kommer drabbas hårdast är nöjesredaktionen som halverar sin arbetsstyrka från 17 till 8 anställda, det rapporterar Journalisten. De tjänsterna kommer istället att allokeras till andra delar av tidningen.

UPPDATERING: I en tidigare version av artikeln påstods att halva nöjesredaktionen skulle sägas upp, vilket inte stämmer.

– Vi bygger nu en helt ny organisation som inte går att jämföra rakt av med hur det var förut. Vi går från en organisation med många små enheter till en större integrerad nyhetsorganisation, det är i första hand i samband med det vi tagit bort ett antal tjänster, säger Lena K Samuelsson till Resumé.

I ett pressmeddelande skriver tidningen att det kommer göras genom flera delar: ett starkare och bredare nyhetsarbete, video intregrerat i hela redaktionen, redaktion och affär i tätare samarbete samt en ny strategi baserad på en användartrappa och engagemang.

Många av de nya tjänsterna kommer tillsättas internt, både med personer från Schibsted Media och från Aftonbladet. Men Lena K Samuelsson öppnar även upp för externa rekryteringar.

– När vi nu rustar för att bli ett digitalt bolag kommer vi också att rekrytera externt för att hitta rätt digital och strategisk kompetens, säger Lena K Samuelsson.

Tidigare i år meddelade Aftonbladet att man skulle skära ned på printsidan och nio personer fick lämna tidningen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.