Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 21 januari 2015, 15:29
Thomas Mattsson
Foto: Jonas Eltes
När KIA Index i dag presenterade publikstatistik för vecka 3 hade Expressens mobilsajt med 3 715 983 unika webbläsare. Tidningens marknadsandel i mobilen är nu större än någonsin och sajten Omtalat.nu för Expressen närmare konkurrenten med 1,1 miljoner unika förra veckan.
Under förra veckan hade Expressen en marknadsandel på 43,1 % av kvällstidningsmarknaden. Under sommaren 2013 var motsvarande andel bara 19,5 %.
Med drygt 3,7 miljoner unika webbläsare är Expressen fortfarande en bit efter Aftonbladets 4,9 miljoner, men undersajten Omtalat.nu gör att Expressen knappar in på konkurrenten.
Omtalat.nu, som lanserades under sommaren 2014, hade 1,1 miljoner unika besökare i förra veckan.
– Det är positivt att vi har mer än dubblat marknadsandelen på så kort tid, men jag föreställer mig att de sista sju procentenheterna blir betydligt tuffare att konkurrera om. Så ska det också vara: fajten mellan Aftonbladet och Expressen gör båda mediehusen bättre och vinnare, vem som än är störst om ytterligare två år, är förstås publiken, säger chefredaktör Thomas Mattsson i ett pressmeddelande.
Expressen hade 11 031 885 mobila besökare i förra veckan.
Antalet sidvisningar i mobilen var 33 624 369.