Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 9 Juni 2016, 10:59
Foto: Pexels
Vanligtvis vägleds de unga av mer rutinerade människor. Aller Media tänker tvärtom. Studenter vid Hyper Islands Digital Business-program ska agera mentorer åt elva av mediebolagets chefer.
Mediebranschen kämpar febrilt med att digitalisera sina varksamheter för att överleva i det nya medielandskapet. Men för att lyckas krävs givetvis digital kompetens och att våga lämna gamla hjulspår för att tänka fritt. Därför låter Aller Media några av sina chefer gå ett mentorprogram – med studenter från Hyper Island.
– Vår digitala transformation är i full gång för att ligga i takt med de förändringar som marknaden kräver av mediebranschen. Samtidigt som vi breddar våra affärer med både nya produkter och tjänster samt utvecklar vårt digitala innehåll, får vi med mentorskapet också inspiration till nya sätt att lösa utmaningar, kommenterar Kajsa Medin Hansen, digital chef på Aller media.
Mentorskapet är en fortsättning på det utbildningssamarbete som genomfördes med Hyper Island för samtliga Aller medias medarbetare hösten 2015.
– Den äldre generationen har oerhört mycket att lära av den yngre nätgenerationen. Det är bara att titta i barnens telefoner och utforska apparna de använder. I det här fallet utmanar och inspirerar studenterna Aller medias ledare att möta utmaningar och problem på nya sätt genom att bidra med insikter, annorlunda synsätt och ställa andra typer av frågor, säger Anna Åkerlund, Country Manager Tailored Learning Sweden, Hyper Island.
Fredrik Thambert