Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Önskar förändring i Kia Index-mätningar

Publicerad: 19 Februari 2015, 14:02

Pontus Larsson.

Foto: Bizkit Wisely.

När Aftonbladet inkluderade viralsajten Lajkat i Kia-Index slog de all time high i mobilen. Efter det vill Jan Helin se en förändring i hur Kia-Index mäter. – I den bästa av världar hade jag önskat att de mätte på ett annat sätt, säger Pontus Larsson, digital rådgivare på mediebyrån Bizkit Wisely.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetLajkatKia-IndexScreamJan HelinBizkit Wisely

Det var efter att Expressen inkluderat Omtalat i Kia-Index som Aftonbladet valde att göra motsvarande med Lajkat. Resultatet blev att Aftonbladet slog mobilrekord med 5,7 miljoner unika besökare. Det är ett nettotillskott på strax under 600 000 jämfört med veckan innan, trots att Lajkat nådde 1,3 miljoner unika.
– Vi gör det här för att få igång en viktig branschdiskussion. Vad är det som Kia-Index mäter och som annonsörerna betalar för, säger Jan Helin i podden Mattson & Helin.

Pontus Larsson håller med.
– I en perfekt värld är det klart att man önskar att de skulle kunna räkna individer i stället för browsers. I teorin kan det komma en dag då antalet unika besökare på en sida är fler än antalet människor i Sverige. De borde klart ha ett mer modernt sätt att mäta på, säger han till Resumé.

Utifrån annonsörens synvinkel – är Kia-Index en tillförlitlig mätning?
– Ja, eftersom de mäter samma sak hos alla medier tycker jag ändå att de är det.

Expressen inkluderade ju sin viralsajt Omtalat i Kia-Index för ett tag sedan. Hur värderar annonsköpare det?
– Eftersom det är två så pass olika sajter tycker jag man borde vara försiktigare, det är helt skilda målgrupper. Med tanke på hur många sajter de planerar att starta vore det konstigt om man inkluderar varenda sajt i Kia-Index.

Finns det någon anledning till att förändra sina köpvanor?
– Nej, det hoppas och tror jag inte. Så länge du vet vad du köper så är det inga problem. Jag ser ingen fara i det, så länge man håller koll på vilka siffror som är dopade.

Även Axel Birgerstam, digital rådgivare på mediebyrån Scream, tycker att det till viss del finns anledning för Kia-Index att tänka om gällande sin statistik.
– Det finns i alla fall skäl att genomlysa hur unika besökare i mobilen mäts. Jag är också förvånad över att Lajkat adderar 600 000 unika besökare, så här finns all anledning att räta ut de frågetecken som dykt upp, säger han.

Resumé har sökt Tobias Eidem, chef för Kia-Index.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.