Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Oops, wrong calling

Publicerad: 10 december 2008, 10:30

Enligt Sportbladet hyllades webb-tv-programmet Laul Calling av SvD:s medieanalytiker Martin Jönsson. Men Sportbladet hade ringt fel – citaten kom inte från Jönsson utan från en reklamare i Karlstad som trodde att det rörde sig om en marknadsundersökning.


Sportbladets artikel där citat påstods komma från SvD:s Martin Jönsson. I själva verket kom uttalandena från en reklamare i Karlstad som blev uppringd av misstag.

Den 28 november publicerade Sportbladet en artikel med rubriken ”Succé igen” där SvD:s medieanalytiker Martin Jönsson användes för att stärka bilden av succén för webb-tv-programmet Laul Calling.

I artikeln stod det att ”dundersuccén” för Laul Calling fortsätter och att det senaste programmet hade setts av drygt 140 000 tittare.

Citat som uppges komma från Martin Jönsson finns med på flera ställen. Bland annat står det att han sagt:

– Siffrorna är smått fantastiska, mig veterligen finns det ingen som är i närheten. Det går inte ens att jämföra. Laul är störst.

Vidare står det att programledaren Robert Laul är ”smickrad över berömmet”.

– Att just Martin Jönsson säger så känns riktigt roligt och intressant. Han är kanske den branschanalytiker vars åsikter man värderar allra högst /…/, sa Laul i artikeln.

Men det var inte Martin Jönsson som citerades i artikeln. Reportern slog fel nummer och hamnade hos en reklamare i Karlstad (Peter Jansson Ling).

– Jag var hemma och lagade mat åt barnen. Då ringde en kille. Han sa inte att han var från Sportbladet utan sa bara att han ringde från Aftonbladet. Jag trodde att det var en marknadsundersökning. Samtidigt var det lite kul eftersom jag jobbat på TV4 i sex år och kan en del om branschen. Men jag har väl inte Martin Jönssons kunskaper direkt, säger Peter Jansson Ling och fortsätter:

– Han från Aftonbladet berättade om Laul Calling och frågade om jag sett det och sa ”du har ju kunskap om branschen”. Jag svarade ”ja, det har jag väl, men jag är ingen expert”.

Dagen efter satt Peter Jansson Ling på McDonalds och höll på att sätta hamburgaren i halsen när han fick se sina egna citat i Sportbladets artikel.

– Jag blev full i skratt. Det är helt sanslöst. Jag tycker synd om reportern.

Peter Jansson Ling har ramat in artikeln som nu sitter på väggen på reklambyrån Ord & Bild där han jobbar.

SvD:s Martin Jönsson:

– Jag har inte sett artikeln, men jag blev uppringd av Sportbladets reporter häromdagen som sa att det blivit ett fel i telefonlistan. Han hade slagit fel nummer. Det var ren otur, ett rent missöde, säger Martin Jönsson.

När Resume.se läser upp citaten som påstås komma från Jönsson säger han:

– Programmet har höga tittarsiffror, men jag hade inte uttryckt mig exakt så.

– Men för mig är inte det här någon stor grej. Det var ett missöde.

Reportern som skrev artikeln säger att han slog upp Martin Jönsson i Sportbladets telelista och slog det nummer som fanns. Han tyckte att personen svarade "Jönsson".

– Det här är inget misstag man gör med avsikt. Det var bara sådan otroligt osannalik miss att jag slog det numret som jag trodde var till Martin Jönsson och att jag faktiskt kom fram till en person som svarade på frågorna.

När felet uppdagades ringde reportern upp Martin Jönsson (rätt nummer denna gång) och förklarade vad som hänt:

– Han sa att han fattade läget och bad att vi skulle plocka bort artikeln på nätet och det gjorde vi.

När Resume.se skrev den här artikeln låg dock Sportbladet-artikeln kvar på nätet.

Uttalandena som alltså inte kom från Martin Jönsson utan från reklamaren Peter Jansson Ling

– Smått sensationellt.

– Webb--tv blir bara större och större. I de yngre målgrupperna är det väldigt vanligt i dag. På sikt kommer det att äta upp det vanliga tv-tittandet.–  Siffrorna är smått fantastiska, mig veterligen finns det ingen som är i närheten. Det går inte ens att jämföra. Laul är störst, säger han.
Vad tror du att succén beror på?
– Framförallt har man gjort ett stort arbete med att identifiera målgruppen och göra ett program som tilltalar den.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.