Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Oppositionen kan knäcka TV4

Publicerad: 4 Maj 2012, 08:21

Casten Almqvist, vd för TV4.

Foto: Andreas Elgstrand.

Oppositionen vill minska reklamtiden i tv från tolv till åtta minuter per timme. Förslaget drabbar enbart TV4, eftersom konkurrenterna sänder från Storbritannien. På tisdag ska TV4 försöka vädja till politikerna i KU.


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4

Varje år kommer enskilda motioner om att förbjuda eller minska reklamen i tv. Men de är verkningslösa, eftersom en majoritet i riksdagen tidigare varit enig om de nuvarande reglerna som är i linje med EU:s direktiv.

I år motionerade miljöpartisten Ulf Holm om att minska den tillåtna reklamtiden från tolv till åtta minuter. Förslaget drabbar bara de kanaler som sänder från Sverige, i praktiken TV4. MTG och Kanal 5 sänder från England och kan alltså fortsätta sända 12 minuter per timme.

Det var Socialdemokraterna som 2004 öppnade för ökad reklamtid och konkurrensneutralitet mellan medieföretagen. Men nu gjorde Socialdemokraterna i konstitutionsutskottet, KU, helt om i frågan. De gick ihop med Sverigedemokrater, Miljöpartister och Vänsterpartister och stödde motionen.

Allianspartierna vill behålla den nuvarande ordningen, men eftersom regeringen inte har majoritet i riksdagen kan oppositionen få igenom en begränsning.

Om en tredjedel av reklamtiden i TV4 försvinner innebär det minskade intäkter i miljardklassen.

På tisdag ska KU ha en hearing om frågan. Då kommer företrädare för kulturdepartementet och från TV4 att försöka få oppositionen att ändra sig. Källor inom departementet säger att TV4 kan komma att flagga ut om förslaget går igenom.

Resume.se har utan framgång sökt TV4:s vd Casten Almqvist och presschefen Magnus Törnblom.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.