Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ordkriget trappas upp

Publicerad: 22 februari 2010, 13:29

Efter upplagebråken – nu intensifieras den infekterade, stentuffa kampen mellan Aftonbladet och Expressen. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson säger i dag att Expressen är den mest sålda kvällstidningen på söndagar. Aftonbladet kör ut ett pressemeddelande om att sportbladet.se är större än hela expressen.se.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetThomas MattssonExpressenJan Helin

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin och Expressens dito, Thomas Mattsson, mäter krafterna. Foto: Björn Elgstrand

Det har varit bråk om hur upplagesiffror ska redovisas och med ständiga vinklade redovisningar om vem som är störst.

Nu blir kampen mellan Aftonbladet och Expressen allt mer infekterad.

Expressen, som till skillnad från Aftonbladet gör en extraupplaga i dag, meddelar att försäljningen var succéartad i går.

– Upplagan i går var ju högt över fjolårets siffra och de senaste fyra söndagarna har alla sålt mycket bra. Vi sålde cirka 30 000 exemplar fler i går än samma söndag i fjol, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, som sedan sticker ut hakan rejält.

– Jag är rätt övertygad om att Expressen är den mest sålda kvällstidningen på söndagar i februari. Vi har också haft en bra utveckling på tidigare söndagar, så det är min bedömning att vi är störst. Det känns mycket stimulerande, förstås.

I samma veva pumpar Aftonbladet ut ett pressmeddelande där tidningen skriver att sportbladet.se är större än hela expressen.se.

– Nu, under OS, har vi kämpat oss ikapp, gått förbi och dragit ifrån. Sportbladet.se är idag större på nätet än Bonniers alla tre kvällstidningssajter ihop. Sportbladet har helt enkelt varit bäst när det gäller, står det i pressmeddelandet från Aftonbladet, som också gör denna jämförelse med ärkerivalen:

SLUTRESULTAT :
SPORTBLADET-EXPRESSEN 4-0

MÅLSKYTTAR:
1-0 Sportbladet.se som hade 2 492 miljoner unika besökare. Hela expressen.se, med sport, nyheter, nöje, webb-tv nådde drygt 2 361 miljoner unika besökare.
2-0 Sportbladet mobilt som nådde knappt 200 000 unika besökare. Expressen redovisar inte sina siffror som är så låga att de inte ens är i närheten.
3-0 Sportbladet TV som hade mer än dubbelt så många tittare som hela Expressens TV med sport, nyheter och nöje inkluderat.
4-0 OS-bibeln har nått fyra gånger fler läsare än Expressens OS-bilaga.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.