Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Orosbeskedet: 4 av 10 unga har Ad-block

Publicerad: 10 Juni 2015, 08:44

Ad-block är ett tillägg till webbläsare som tar bort annonser.

I åldersgruppen 16-24 år har över 40 procent av användarna installerat annonsblockerare på sina datorer. I gruppen 25-34 år är det 30 procent som undviker reklamen på det sättet. Det visar senaste Orvesto Konsument.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentAdblock

För första gången har Orvesto ställt frågan till användarna om de har så kallade annonsblockerare installerade på sina datorer, surfplattor och telefoner.

– Det direkta skälet till att vi frågar är att Ad-block ökar, säger Peter Callius, chef för mediaavdelningen på TNS Sifo som står bakom Orvesto Konsument.

Vad är budskapet till annonsörerna här?

– Jag skulle säga att det finns ett enda ord här och det är relevans. Relevanta budsksap i relevanta miljörer. Annars funkar det inte.

– I fallet med Ad-block så har den här gruppen ställt sig helt utanför marknaden. De har satt upp en "nej-tack-till-reklam-skylt" på brevlådan.

Totalt uppger sjutton procent att de har Ad-block installerat på datorn. Samtidigt är andelen som har det på surfplattan och mobilen bara två respektive tre procent.

– Adblockerfenomenet är något man ska se i ett större perspektiv som en tyst konsumentrevolt, säger Peter Callius.

Så här många har Ad-block (i procent):

Källa: Orvesto Konsument 2015. Grafik: TNS Sifo.

Mika Wallgren

Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentAdblock

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.