Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 10 juni 2015, 08:44
Ad-block är ett tillägg till webbläsare som tar bort annonser.
I åldersgruppen 16-24 år har över 40 procent av användarna installerat annonsblockerare på sina datorer. I gruppen 25-34 år är det 30 procent som undviker reklamen på det sättet. Det visar senaste Orvesto Konsument.
För första gången har Orvesto ställt frågan till användarna om de har så kallade annonsblockerare installerade på sina datorer, surfplattor och telefoner.
– Det direkta skälet till att vi frågar är att Ad-block ökar, säger Peter Callius, chef för mediaavdelningen på TNS Sifo som står bakom Orvesto Konsument.
Vad är budskapet till annonsörerna här?
– Jag skulle säga att det finns ett enda ord här och det är relevans. Relevanta budsksap i relevanta miljörer. Annars funkar det inte.
– I fallet med Ad-block så har den här gruppen ställt sig helt utanför marknaden. De har satt upp en "nej-tack-till-reklam-skylt" på brevlådan.
Totalt uppger sjutton procent att de har Ad-block installerat på datorn. Samtidigt är andelen som har det på surfplattan och mobilen bara två respektive tre procent.
– Adblockerfenomenet är något man ska se i ett större perspektiv som en tyst konsumentrevolt, säger Peter Callius.
Så här många har Ad-block (i procent):
Källa: Orvesto Konsument 2015. Grafik: TNS Sifo.
Mika Wallgren