Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

OS drev upp engagemanget för svenska medier på Facebook

Publicerad: 6 Mars 2018, 12:05

Framgångarna i de olympiska spelen gjorde att engagemanget i sociala medier skjöt i höjden för många medier. Men de mest omtalade historierna handlade om något helt annat, enligt Storyclash februarimätning.


Ämnen i artikeln:

FacebookAftonbladetSVTExpressenNewsner

Resumé har ett samarbete med analysföretaget Storyclash som innebär att vi varje månad redovisar svenska mediers engagemang på Facebook och andra sociala medier.

I februari ökade det totala antalet interaktioner med 12,3 procent jämfört med månaden innan, och en viktig förklaring till ökningen stavas Vinter-OS. Exempelvis SVT Sport ökade sitt engagemang med 142 procent och Sportbibeln (som drivs av Newsner) med 109 procent.

Expressen behåller ledartröjan som de svenska medie med högst engagemang i sociala medier. Men i februari tappade de något, samtidigt som tvåan Aftonbladet ökade med 7,5 procent. Lägger man däremot ihop Newsner med deras sida Sportbibeln skulle istället de knipa förstaplatsen.

På topplistan över de mest delade artiklarna under februari dominerar förstås rapporteringen om de svenska medaljerna. Men de storys som engagerat mest har en lite annan karaktär. Etta hamnar Metros "IT-experten svarar: Så drabbas du när dina vänner gör Facebook-tester" och på andra plats hittar vi Expressens "Passagerare fes så illa att planet tvingades nödlanda".

Se hela listan här:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.