Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

OS i SVT slog hårt mot tv-reklamen

Publicerad: 16 september 2008, 07:41

I augusti minskade investeringarna med 5 procent, jämfört med augusti 2007.
Det visar Sveriges Mediebyråers Mediebyråbarometer, som mäter medlemmarnas förmedlade annonsutrymme.


Det är framför allt OS i SVT som har påverkat intäkterna negativt, skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande. OS har inneburit en lägre tillgång på reklamkontakter i de kommersiella kanalerna.

– Vi ser flera tendenser till att annonsörerna har blivit försiktigare med sina reklaminvesteringar, vilket syns i statistiken för juli och augusti. Till viss del neutraliseras denna tendens för våra medlemmar eftersom deras andel när det gäller annonsering på internet har ökat, säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer.

Men sett till hela året är trenden positiv. Totalt har annonser till ett värde av cirka 7,6 miljarder kronor förmedlats, vilket också innebär att annonsvolymerna ökat med cirka 8 procent.

Mediekategorier som har ökat i augusti:
• Dagspress landsort 7 procent
• Internet 3 procent

Större mediekategorier som går ner i augusti:
• Radio -32 procent
• Kvällspress -21 procent
• Veckopress -8 procent
• Utomhus -7 procent
• TV -5 procent

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.