Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

OSis för reklamkanalerna

Publicerad: 15 februari 2010, 13:08

De kommersiella tv-kanalerna väntar nu på SVT-chocken. När Melodifestivalen går jämsides med vinter-OS lägger SVT beslag på en mångmiljonpublik. Men det leder också till ökat totalt tv-tittande, och kanalerna ser möjligheter i den publik som väljer bort OS.


Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenSVT

truefalse

Från i morgon och fram till den 28 februari kommer en stor del av tv-publiken att ägna sig åt det som händer i Vancouver, Whistler, Richmond och Cypress Mountains.

Vinter-OS i kombination med Melodifestivalen gör att SVT helt har greppet över tv-publiken i februari.
– Många tävlingar går på dagtid i Kanada, och sänds här på primetime. Då slår det hårdare mot de kommersiella kanalerna, och ratingen kommer att gå ned kraftigt, säger Daniel Nellhard, tv-chef på Carat.

Fast tidsskillnaden på nio timmar ställer också till det. Till exempel börjar hockey­matchen mellan Sverige och Finland klockan 06.00 svensk tid.

Men också Melodifestivalen samlar en för dagens förhållanden osannolikt stor publik.
– I princip är det bara Kalle Anka på julafton och en match i fotbolls-VM med Sverige som kommer upp i samma tittarsiffror i dag. De kommande veckorna har SVT riktigt starka kort, och det blir tufft för de andra kanalerna, säger Daniel Nellhard.

Christian Rissel, chef för rörliga medier på Mediaedge CIA, menar att SVT:s dominans påverkar reklamutbudet starkt.
– Det är ju knappast någon som sätter i gång en tv-lansering samtidigt som Melodifestivalen, och även OS betyder mycket när vi bokar kampanjer. Men samtidigt betyder det ökat tv-tittande och de andra kanalerna drar nytta av flödet från SVT, säger Christian Rissel.

Han ser också en tilltagande match om helgtittandet.
– TV4 har sin storpublik på fredagar med ”Idol” och ”Let’s dance”. TV3 och Kanal 5 har inte resurser att gå mot dem, utan satsar nu mer på söndagarna med program som ”Blåsningen” och ”Filip & Fredrik”.

SVT-effekten mildras också av att början på året ändå är en lågprisperiod.
– Januari till mars ligger lite lägre normalt sett och det finns ingen OS-rabatt för annonsörer, säger Christian Rissel.

TV3 väljer att vänta in OS för sin vårlansering.
– Vårsäsongen går i gång vecka 10 för oss. Men det finns en massa människor som inte tittar på OS. Vi försöker under de här veckorna erbjuda ett kvinnligare alternativ, ett alternativ till all sport i tv, säger Max Lagerbäck, presschef på TV3.

Under februari 2006 när vinter-OS gick i Turin hade SVT 96 av de 100 mest sedda programmen. Den enda kommersiella kanalen som letade sig in på listan var TV4:s ”Let’s dance” med fyra program. När Sverige slog Finland i finalen på eftermiddagen den 26 februari sågs det av 3 520 000 tittare.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.