Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 18 januari 2010, 10:50
Rabattkuponger – i mobilen. Det ingår i affären när TV4 Expressen Mobilab, med vd:n Otto Sjöberg i spetsen, köper Bonnier Mobile Services av Bonnier Publications.
Otto Sjöberg. Foto: Erik Esbjörnsson.
Genom köpet tar Mobilab över samarbetet med Kuponginlösen.
– Målet är att mobila kuponger och presentkort ska bli ett naturligt alternativ när folk handlar eller vill skicka presenter, förklarar Otto Sjöberg i ett pressmeddelande.
Köpet inkluderar en teknisk plattform för exempelvis rabattkuponger och presentkort i mobilen. Tekniken skapades 2005 och fungerar i alla mobiltelefoner på marknaden.
– Vi tror att vi, i kombination med TV4-Gruppens och Expressens andra kanaler, genom de mobila kupongerna kan erbjuda våra annonsörer och kunder möjligheter till erbjudanden och direktrespons som hittills inte varit möjliga för traditionella medieföretag, säger Otto Sjöberg.
– Genom vårt clearingnätverk i handeln kan vi göra säljdrivande kampanjer via mobilen i fler än 3 000 butiker. Samarbetet med Mobilab skapar nya möjligheter att nå konsumenter med mobila erbjudanden som går att mäta i realtid säger Pontus Ellefsson, vd för Kuponginlösen.
Affären innebär även att Bonnier Mobile Services affärsområdeschef Peter Gerward och grundaren Joachim Alvarez går över till Mobilab.
Magnus Helander