Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Otto Sjöberg bemöter kritiken: ”Inget dåligt pr-arbete”

Publicerad: 26 Augusti 2015, 08:48

Foto: Andreas Elgstrand

Bokförlaget Norstedts krävde att medierna skrev på omfattande sekretessavtal inför lanseringen av den nya Millenniumboken. Villkoren har kritiserats både i Sverige och internationellt. Förlagets vd Otto Sjöberg anser att sekretessavtalet är det enda sättet att värna det upphovsrättsskyddade materialet.


Ämnen i artikeln:

NorstedtsStieg LarssonThomas MattssonDavid LagercrantzMillennium-triloginOtto SjöbergMillenium

Natten till torsdag lanseras David Lagercrantz ristående fortsättning på Stieg Larssons Millenniumserie – "Det som inte dödar oss". Det enorma internationella intresset för boken fick Norstedts att ta till krisåtgärder. Inför lanseringen på 26 olika förlag samtidigt, skickades omfattande sekretessavtal ut till svenska och internationella medier.

Tilltaget har kritiserats bland annat av danska Politikens litteraturredaktör Jes Stein Pedersen

"När en sådan världsomspännande boklansering ska äga rum, sker det med en militär precision och med ett hemlighetsmakeri som inte står underrättelsetjänster långt efter, och Norstedts tar priset för det mest hysteriska förlagsbeteende jag någonsin har upplevt", skriver han i den egna tidningen.

Expressen var en av tidningarna som fick det två A4-sidorna långa sekretessavtalet. Kraven fick tidningens chefredaktör Thomas Mattsson att tacka nej.

– Det är naturligtvis otillständigt av ett bokförlag, tillika Sveriges äldsta, att kräva att publicistiska aktörer som nyhetsredaktioner inte ska få publicera fritt. Man skulle kunna ta till stora och starka ord här, särskilt som David Lagercrantz ju själv är gammal journalist, men jag tror att det här egentligen bara handlar om ett dåligt PR-arbete från förlaget. Min gissning är att Stieg Larsson knappast skulle ha accepterat att ett förlag försöker styra redaktioner, säger Thomas Mattsson till den egna tidningen.

Norstedts vd Otto Sjöberg, som var Expressens chefredaktör mellan 2002-2009 och efterträddes av just Thomas Mattsson anser att hemlighetsmakeriet är motiverat.

– Det är inga konstigheter. När det är så stort intresse, även internationellt, som det är inför en sådan här lansering och det gäller upphovsrättskyddat material med ett givet publiceringsdatum så är det så här det funkar. Det gäller tv-program, filmer och böcker. – När det internationella intresset är så stort, det handlar om 26 marknader, då gör vi vad som behövs för att värna det upphovsrättsskyddade materialet. Det här är enda sättet.

Du var tidigare chefredaktör på Expressen. Hade du själv accepterat villkoren?
– Vi har tvingats acceptera den här typen av avtal i många år. Exempelvis dokusåpor är ett tydligt exempel när sådana här handlingar förekommer. Det är också viktigt att understryka att medierna alltid har valet att avstå. Det är inte vi som skapar intresset utan det är medierna som skapar en sådan här intresseexplosion i förväg.

Sekretessavtalet gjorde att flera tidningar, däribland Expressen, valde att avstå intervju med David Lagercrantz. Vad säger du om den kritik som uppståt från bland annat Thomas Mattsson?
– Det är viktigt att medierna får göra sina val. De får själva styra sin bevakning. Efter i morgon blir det upp till var och en att kritisera och tycka till om "Det som inte dödar oss".

Thomas Mattsson kallar villkoren för ett dåligt pr-arbete. Hur tycker du att ni skött detta i efterhand?
–Nej, jag tycker inte att det är dåligt pr-arbete. Det här är vår enda möjlighet när det gäller upphovsrättsskyddat material med ett exceptionellt förhandsintresse i hela 43 länder som hittills köpt rättigheterna till "Det som inte dödar oss".

Otto Sjöberg har varit vd på Norstedts i ett år. Han har en tuff utmaning att vända förlagets ekonomi. Förra året blev rörelseresultatet en förlust på 30 miljoner kronor.

Vad betyder lanseringen för Norstedts?
– Den är så klart jätteviktig. Det är årets viktigaste bok för oss rent ekonomiskt. Vi ska vara ett förlag med bred utgivning. En bok som "Det som inte dödar oss" gör att vi kan lansera smal och viktig litteratur som inte är lönsam även i framtiden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.