Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Otto Sjöberg om affären: ”Som när Jeff Bezos köpte Washington Post”

Publicerad: 22 Juni 2016, 09:27

Norstedts vd Otto Sjöberg om att bli uppköpt av Storytel.

Foto: Andreas Elgstrand

I dag står det klart att Storytel köper Norstedts förlagsgrupp. Vd Otto Sjöberg gläds över att få nya ägare som ligger i framkant – och räds inte riskerna.


Ämnen i artikeln:

NorstedtsStorytelOtto Sjöberg

KF har under en längre tid letat nya ägare till Norstedts Förlagsgrupp. I dag meddelade den digitala uppstickaren Storytel att de köper det anrika förlaget för 152 miljoner kronor. För Otto Sjöberg innebär det att han framöver ska jobba mot nya ägare, och i samspel med dem utveckla Norstedts olika verksamheter.
– Jag tycker att det känns som en spännande och intressant konstellation för att ta bokens berättelser framåt, säger han.

Affären är positiv av två skäl, menar Otto Sjöberg.
– Dels är det bra att få in en ägare med samma drivkraft som oss, att sprida de goda berättarna och deras berättelser. Jag har full respekt för KF:s strategiska inriktning på dagligvaruhandeln, men av det skälet har inte Norstedts stått i fokus.

– Dels konstellationen av framtid och tradition. Storytel är ett ungt entreprenörsdrivet företag som är fött på de nya plattformarna. Norstedts är Sveriges äldsta förlag med hantverksskickligheten att hitta de bästa berättarna, förpacka dem och sälja dem. Tillsammans blir det en stark kombination.

LÄS MER: Storytel köper Norstedts

Dessutom ser han en fördel i att de tillsammans blir en större aktör på marknaden.
– För att vi ska kunna säkra bredden på utgivningen, som faktiskt bara de stora förlagen kan ha, är det viktigt att fortsätta vara stora.

Det har varit känt sedan länge att KF har velat sälja förlagsgruppen, men Otto Sjöberg tycker ändå att de har varit en bra ägare.
– De har haft tålamod i processen. Mitt jobb är i första hand att set till att Norstedts är ett välmående och välskött företag. Och det är vi nu. Mellan 2014 och 2015 gjorde vi bokbranschens största vändning, med ett resultat från -32 miljoner kronor till +37 miljoner.

LÄS MER: Bonnierförlagens vd om Storytels köp av Norstedts

Norstedts grundades år 1823. Storytel grundades år 2005. Att uppstickaren köper bjässen tycker Otto Sjöberg känns häftigt.
– Det är som när Jeff Besoz (Amazons grundare, reds. anm.) köpte Washington Post. Så ser världen ut i dag. De nya entreprenörerna med stark tillväxt går och köper traditionella företag. Det finns en ny logik eftersom medieföretag är i stort behov av utveckling. Men om de köper upp de nya bolagen finns en risk att deras kultur äter upp den entreprenöriella andan. Det blir spännande att istället ha den på ägarnivå, och låta den silas igenom organisationen.

Är det inte ett underbetyg till Norstedts att ett bolag som startade för 10 år sedan köper upp er nu? Ni hade kunnat starta ett liknande själva?
– Det är mycket möjligt, men vi gjorde det inte. Det var istället en kille som heter Jonas Tellander som med stor uthållighet och passion har gjort det. Man ska komma ihåg att det inte var en given succé från början. Jag tycker inte att det är ett underbetyg till Norstedts – vi har förfinat vår verksamhet och fortsatt utveckla vår verksamhet. Tvärtom är det ett bra betyg att en entreprenör med starkt utvecklingsfokus ser möjligheter i en traditionell spelare som oss.

Storytel är noterat på Aktietorget och finansierar köpet med banklån. Finns risken att anrika Norstedts kan falla offer för kortsiktighet eller ekonomiskt trångmål framöver? Nej, menar Otto Sjöberg.
– De har tidigare finansierat all utveckling med egna pengar, men nu har de kommit till en nivå där de också kan snabba på utvecklingen genom förvärv. I grunden är de fortfarande ägda av de som en gång startade bolaget, så de är långsiktiga och uthålliga. Dessutom är grundkravet för Norstedts långsiktiga överlevnad att vi kan sälja berättelser med lönsamhet och det kan vi nu fortsätta göra.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.