Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”OTW är ett drömförvärv”

Publicerad: 21 Juni 2016, 09:19

OTW:s vd Anders Rask och Aller Medias vd Bodil Ericsson Torp.

Foto: Pressbild

Aller Medias vd Bodil Ericsson Torp är nöjd över att lägga vantarna på contentbyrån. Här berättar hon om affären och planen för bolaget framåt.


Ämnen i artikeln:

ContentbyråerBodil Ericsson TorpAller MediaOTW

När Resumé når Bodil Ericsson Torp har hon precis varit och informerat personalen på OTW om uppköpet. Ända sedan vi kunde avslöja planerna den 19 maj har det spekulerats, och i dag är alla papper påskrivna.
– Det var glada tongångar, berättar hon.

Varför var ni intresserade av att köpa OTW?
– Vi har sedan en tid tillbaka arbetat efter en strategi där content marketing är ett prioriterat affärsområde. Vi har redan kommit en bra bit på vägen efter att Make Your Mark slogs ihop med Aller Custom Publishing. Men vi har också tittat på OTW ganska länge. Vi har haft det som ett drömförvärv. De har haft en god utveckling med bra lönsamhet och en stor kreativ kompetens. Vi ser också stor nordisk potential.

LÄS MER: Aller Media köper OTW

Bodil Ericsson Torp säger att förhandlingarna med OTW:s ägare Stampen har dragit ut på tiden.
– Jag kan inte gå in i detalj på varför, men det är klart att Stampens rekonstruktion satte processen i ett mer komplicerat läge.

Enligt Resumés källor ingick också affärsområdet Modern Women Media, med bland annat Familjeliv, tidigare i förhandlingarna. Aller Medias vd vill inte bekräfta den uppgiften.
– Jag kan inte kommentera spekulationer, säger hon.

Är ni intresserade av att köpa Modern Women Media?
– Vi har en förvärvsagenda med flera intressanta bolag. Vilka de är kan jag inte gå in på.

Hur mycket pengar affären inbringar till Stampens skriande kassa vill parterna inte berätta. Enligt Resumés källor ville Stampen tidigare ha omkring 150 miljoner kronor för OTW och Modern Women Media, medan Aller Media ville betala högst hälften.
– Vi kommunicerar inte priset, men vi är väldigt nöjda med affären som helhet, säger Bodil Ericsson Torp.

LÄS MER: "OTW står starka oavsett hur det går för Stampen"

OTW kommer att fortsätta som ett separat dotterbolag inom Aller Media-koncernens content marketingdel Ahead Group. Anders Rask sitter kvar som OTW:s vd. Det är inte aktuellt att slå ihop byrån med Make Your Mark som Aller köpte upp år 2014, menar Ericsson Torp.
– Vi kommer att driva det som olika bolag inom samma affärsområde i linje med vår nordiska strategi. OTW kommer att fortsätta driva sin affär och vi ska lära känna varandra bättre för att se vad vi kan göra tillsammans.

Hur kan OTW utvecklas under ert ägarskap?
– Vi har en väldigt stor tillgång i allt innehåll vi producerar hos oss, i kombination med alla affärsrelationer inom både b2c och b2b som vi har. Dessa är givetvis intressanta även för OTW. Vi satsar också mycket på native och rörlig bild, vilket ligger väldigt nära OTW:s affär.

Hur finansierar ni köpet?
– Det är egenfinansierat. Vi har finansiella tillgångar på koncernbasis på närmare fyra miljarder kronor.

LÄS MER: OTW ökar resultatet – men tv-delen backar

OTW:s vd Anders Rask har kommenterar ägarbytet i ett pressmeddelande:
– Jag är väldigt glad över att OTW nu blir del av Aller media. De är oerhört starka på innehåll och erbjuder oss en bredd som vi och våra kunder annars inte hade haft tillgång till. Många av våra kunder är mulitnationella eller nordiska aktörer och därför känns det bra att ingå i nätverket Ahead Group. Jag är säker på att vi kommer kunna jobba tillsammans för att utveckla varandras kompetenser på bästa tänkbara sätt.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.