Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Paddan ingen räddning för populärpress

Publicerad: 12 februari 2013, 10:14

År 2007 testade tidskriften Ny Teknik surfplattan Asus, först 2010 lanserades iPad i Sverige. Men inte särskilt många på tidskriftsredaktionerna tänkte tanken att deras framtid skulle finnas på pekskärmen. Populärpressen hade ännu inte drabbats av någon kris, tvärtom lanserades fler nya titlar och oneshot än på länge. Tidskrifterna klagade över att det blev för trångt i Pressbyråns hyllor.


När Lehman Brothers året därpå kraschade gjorde tidskrifterna ett av sina bästa år. Populärpressen är prenumerationsdriven, men sålde detta år annonser för 900 miljoner kronor. Nästa år försvann en fjärdedel av annonspengarna­ och 2010 började upplagorna svikta betänkligt.

Då kom ”paddan” och många såg i den räddningen. Men tidskrift på surfplatta har fortfarande tre år senare märkvärdigt svårt att slå igenom.
I stället har tidskriftsförlagen bantat, lagt ner olönsamma titlar och gjort strukturaffärer. Aller Media köpte först Hachette och därpå Frida Förlag, LRF Media köpte Historiska Media och Forma försökte förgäves sälja sina tidskrifter. Den största affären var inte svensk, men fick följder för Bonnier som köpte tidskrifter i USA för 3 miljarder just före Lehmankraschen.

PrognosDet mesta tyder på att tidskrifterna går en tuff framtid till mötes. Att göra populärpressmaterial för digital publicering är dyrt och svårt. Att försöka sälja en bläddringsbar pdf på surfplatta funkar inte, det måste till så mycket rörligt och interaktivt material att karaktären tidskrift drunknar. Å andra sidan erbjuder plattan många nya annonslösningar. Men det är ett stort steg från klipp-ur-kupong till e-handel eller spel i realtid. I år börjar Expressen och Aftonbladet att sälja sina bilagor, som har blivit fullvärdiga konkurrenter till populärpressen, digitalt. De stora mediehusen kan ta över stora delar av populärpressen på sikt.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.