Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Paolo Roberto, coronavirus och mögliga burgare – här är årets mest lästa artiklar på Resumé.se

Publicerad: 27 december 2020, 09:34

I en sammanställning över de tio mest lästa artiklarna på Resumé.se under 2020 handlar hälften av texterna på listan om skandalen kring Paolo Robertos sexköp.


1) En ”Paolo Roberto” som influencer kan störta ett välfungerande företag på några sekunder
”Kontentan av influencersamarbeten som genväg till att bygga varumärken är att det kan bli extremt riskfyllt i jämförelse med att göra unik, differentierad kommunikation”, det skriver Johanna Bergbom byråchef, Outhouse Graviz & Kusinerna.

2) Paolos ägare om krishanteringen: ”Han förvärrade drevet kring sig själv”
Drygt fem månader efter att Paolo Roberto blivit tagen på bar gärning vid ett sexköp talar ägarna av varumärket Paolos ut: ”Hade jag gett honom råd hade det varit att göra tvärtemot”, säger marknadschefen Ken Nygren om Paolo Robertos val att intervjuas i tv samma dag.

3) Experterna sågar Paolo Robertos krishantering: ”Typiskt för någon som inte fått coachning”
Bara timmar efter att Paolo Roberto gripits för sexköp gick han ut i sociala medier och TV4 och erkände sitt brott. Kriskommunikatörerna Jeanette Fors-Andreé, Charlie Stjernberg och Birger Lycken är kritiska till hanteringen.

4) Håkan Olofsson: ”Säg farväl till kapitalismen – karmaismen är här”
Häromveckan hörde jag om följande samtal. En kund ringer sin leverantör ”Hur mycket ska vi beställa för att ni ska kunna hålla i gång era affärer?” Leverantören svarar ”Hur mycket kan vi fakturera för att ni ska kunna betala?” Det mina vänner, är ett exempel på karmaism.

5) 24 anställda drabbas när A Skillful Crowd går i konkurs: ”Chocktillstånd”
Coronakrisen ledde till tvärnit för brand experience-byrån A Skillful crowd som under gårdagen lämnade in sin konkursansökan. Vd:n Rickard Andersson berättar för Resumé att man tog beslutet tidigt för att kunna ge något tillbaka till kunder och underleverantörer.

6) Paolo Robertos nya varumärke – ett finger till mediehusen
I veckan lanserade Paolo Roberto sin nya e-handel ”Roberto” och gav därmed fingret till Sveriges samtliga mediehus. Tiden då det spelade roll vad DN och TV4 tycker är i och med det förbi, skriver konsulten Elias Nilsson i ett debattinlägg.

7) Virusexperten Johan Giesecke hyllas som kommunikatör: ”Påminner om Leif GW”
Flera inom kommunikationsbranschen lyfter fram professorn och WHO-rådgivaren Johan Giesecke som en trygg fyr i en tid av kris. ”Han har en trygg röst och utstrålar ett lugn”, säger konsulten och superkommunikatören John Mellkvist

8) Hamburgare som möglar ska locka kunderna till Burger King
I början av året blev en bild på en 20 år gammal och mögelfri Big Mac viral. Nu lanserar konkurrenten Burger King en kampanj som visar hur deras Whopper ser ut efter bara en knapp månad

9) K-Rauta stoppar kampanj – varumärket Paolos klipper alla band med Paolo Roberto
Efter nyheten om Paolo Robertos sexköp har han sparkats från TV4, K-Rauta drar tillbaka sin pågående reklamkampanj med medieprofilen, Coop och flera ICA-butiker slutar sälja produkter från Paolos – varumärket som på fredagskvällen meddelade att de bryter alla samarbeten med honom.

10) En uppläxning till reklambranschen om hur journalistik fungerar
När vi skriver artiklar om dig eller ditt företag är vi inte din byrå och du är inte vår kund. Det kanske låter som en självklarhet, men våra många exempel på orimliga krav från intervjupersoner i branschen gör oss nödgade att sätta ner foten och förklara något om hur journalistik fungerar. Det skriver Resumé Insikts Yasmine Winberg och Amanda Törner.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.