Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Papperstidningar borta inom 5-10 år”

Publicerad: 5 november 2015, 14:38

Papperstidningsdöden närmar sig.

Papperstidningens nedläggning kryper sig närmare. Medieutredningen konstaterar att print kommer vara borta inom 5-10 år. Aftonbladet lägger ner 2017 och Expressen 2023.


Ämnen i artikeln:

MedieutredningenAnette NovakPapperstidning

Har du inte ställt om till digitalt gäller det att snabbt göra det. Medborgarna väljer i allt högre utsträckning digitala och mobila medier. Medieutredningen, som presenterades tidigare idag, säger i sitt delbetänkande att papperstidningar kommer att stängas ned gradvis inom 5-10 år.

– Vi har gjort en prognos efter hur upplageutvecklingen ser ut. Det kommer inte ske i ett slag och drabbar olika på olika marknader. Men den bedömningen vi gör är att tidningen antingen läggs ned gradvis med utgivningsdagar som minskas, medan andra lägger ned helt inom en överskådlig period, säger utredaren Anette Novak.

Hon poängterar att det smärtar, men att det måste tas på allvar.
– Större delen av tidningarnas intäkter kommer från printaffären idag. Det är viktigt att vi tar in det. Anledningen till att vi tar fram det som är svårt att prata om är att vi vill hitta ett sätt att ta medierna igenom det här.

Enligt kalkyleringar kommer Aftonbladets papperstidning att läggas ned 2017, medan Expressens kommer hålla igång till 2023.

I delbetänkandet nämns vidare att presstödet ses över. Det ska vara plattformsoberoende och kan lika gärna gå till nättidningar som papperstidningar. "Ett nytt stöd i högre grad behöver utgå från det innehåll som ska stödjas och inte från distributionsformen", heter det. Flera regelförändringar för driftsstödet kommer att genomföras den 1 januari 2016, under förutsättning att EU-kommissionen har godkänt förslagen.

Anette Novak pratar även om hur de nya kanalerna har förändrat bland annat politikers syn på medierna.
– Medierna har inte längre makten, utan alla kan agera medier – vilket många gör. Politiker rundar medieföretagen genom att bygga upp exempelvis bloggar. Även medborgarna bygger via Instagram eller Snapchat upp storpubliker. Vi ser därför ett otroligt behov av digital kunskap, inte minst i den äldre generationen.

Hon tar också upp problemet med nedskärningarna i mediebranschen. Antalet journalister har minskat med 25 procent mellan 2004 och 2014. Procentuellt störst har nedskärningarna varit inom Stampen, samt Mittmedia. ”Innehållet har påverkats, inte minst märks materialsyndikeringen: att samma innehåll publiceras i flera företagsplattformar”, finns det att läsa i delbetänkandet. Utredningen anser det som ett stort problem med tidningarnas urbanisering – att storstadspressen sätter den politiska agendan.

Enligt Anette Novak har Medieutredningen inte börjat arbeta med förslagen ännu.

Läs delbetänkandet här.
Läs mediechefernas kommentarer här.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.