Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Partiledarna med starkast varumärke: Åkesson överlägsen

Publicerad: 4 Juli 2016, 14:51

Jimmie Åkesson, Annie Lööf och Jonas Sjöstedt har starkast varumärken bland de svenska partiledarna.

Foto: Wikimedia Commons och Simon Rosengren och Wikimedia Commons

Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson har nästan dubbelt så starkt varumärke som Moderaternas Anna Kinberg Batra. Här är hela listan över alla partiledare.


Ämnen i artikeln:

Jimmie ÅkessonAnnie LööfAlmedalen 2016Jonas Sjöstedt

Statistiken är förkrossande för Miljöpartiets båda språkrör, då endast 1 ynka procent tycker att de har starkast varumärke, enligt definitionen att de "syns mycket och tillför mest värde till sitt parti". Det visar en undersökning från Novus, beställd av Sveriges Annonsörer, som inför Almedalen listar vilka svenska partiledare som har starkast varumärke.

Hela var fjärde svensk tycker däremot att Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson har starkast varumärke, vilket innebär att han intar förstaplatsen på listan. Gapet är tämligen långt till Annie Lööf och Jonas Sjöstedt som med sina respektive 14 procent intar andra- och tredjeplatsen.

Det råder dock stor skillnad mellan kön i undersökningen. 33 procent av männen röstade på Jimmie Åkesson, jämfört med 16 procent av kvinnorna.

Hela listan – så starka är partiledarnas varumärken

- Jimmie Åkesson, Sverigedemokraterna, 25 %
- Annie Lööf, Centerpartiet, 14 %
- Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiet, 14 %
- Anna Kinberg Batra, Moderata samlingspartiet, 12 %
- Stefan Löfvén, Socialdemokraterna, 9 %
- Jan Björklund, Liberalerna, 4 %
- Ebba Busch Thor, Kristdemokraterna, 3 %
- Isabella Lövin och Gustav Fridolin, Miljöpartiet de gröna, 1 %
- Ingen av ovanstående, 8 %
- Vet ej, 11 %

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.