Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Pengarna på bordet”-app för iPhone och iPad/Unibet

Publicerad: 12 februari 2013, 06:30

Allt fler använder mobiltelefon eller läsplatta samtidigt som de tittar på tv. Second screen blev ett av det flitigast använda "buzzworden" under 2012. Det behöver inte vara ett hot mot tv-tittarna, tvärtom, det har visat sig att tv-program är ett av de mest diskuterade ämnena i ­sociala medier.


Allt fler tv-bolag ser därför möjligheten i att engagera tv-tittare och annonsörer genom att själva ha kontroll över skärmarna både framför och i tv-soffan.

TV4 var först i Sverige med att skapa en tv-program-app för iPhone/iPad. "Pengarna på bordet" är ett frågesportprogram på TV4 och har sitt ursprung i ett internationellt format skapat av Endemol. Tv-tittarna kan spela online samtidigt som programmet visas i tv. Med appen kan tv-tittarna utmana vänner, tävla mot andra tittare och briljera med kunskap. Resultatet skickas ut med livegrafik till tv-sändningen och i slutet av programmet presenteras spelomgångens vinnare. Appen blev minst sagt en succé med 250 000 nedladdningar.

För Unibets marknadschef Håkan Jerner var det ett självklart partnerskap.
– Programmet i sig har relevans för vår affär. Och vi vill gärna hitta något som har en edge och prövar innovativa lösningar som vi vet vi är först med.

Unibets roll begränsade sig till att presentera "Pengarna på bordet".
– Nästa säsong ska vi utveckla samarbetet och integrera mer i spelet.

Panelens kommentar:AK: Jag gillar när det finns en insikt bakom medievalet. Ibland är det bara snygga lösningar, men när det finns en koppling i medievalet till målgruppen tror jag på ett mycket bättre resultat. Om man har insikten om målgruppen som utgångspunkten så är ”Pengarna på bordet” en tydlig koppling.

EH:
Det här integrerar och aktiverar målgruppen.

MR:
Man använder innehållet i mediet och annonsörens verksamhet.

MR: Man har integrerat mobilen med tv. Väldigt relevant för den typen av annonsörer. Man använder inte bara appen som egen aktivitet utan direkt till det man vill sälja.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.