Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Pensionärer köper iPhone"

Publicerad: 28 Februari 2012, 14:29

Iphone iskall på mobilmässan Mobile World Congress.

Foto: Colourbox (montage).

Iphone är ett iskallt ämne på Mobile World Congress, enligt M3:s mobilredaktör Simon Arons: – Då iPhone kom var det en tuff telefon som trendsetters ville ha, men nu är det en telefon som pensionärer köper, säger han.


Ämnen i artikeln:

HTCIphoneAndroidHuaweiNokia

Simon Arons har hektiska dagar vid Mobile World Congress i Barcelona. Han vallas runt mellan olika montrar  för att titta på de allra senaste telefonerna.

Som M3:s mobilredaktör är  han en riktig expert på området. Och om det tidigare har talats mycket  om iPhone är det ingen som gör det längre, enligt Simon Arons:
– Alla tillverkare, förutom Nokia, satsar på Android. Iphone har blivit så mainstream att den inte är häftig längre, säger han.

Enligt honom är en viktig förklaring att Android-systemet idag erbjuder billiga licenskostnader:
–  Tillverkarna kan använda Android gratis, men om man även vill ha med  Gmail och liknande får man betala en slant, säger Simon Arons.

Igår  kunde resume.se berätta om att kinesiska Huawei kommit med en  supersnabb mobil Ascend D. Då resume.se talar med Simon Arons är han i  full färd med att testa mobilen:
– Prestanda är fortfarande intressant, men det som det är allra mest fokus på är kameror i telefonen, säger Simon Arons.

Nokia  har exempelvis släppt en modell med en 41-megapixelskamera och HTC är inte  mycket sämre. Men det handlar inte bara om megapixlar, utan också hur  snabbt man kan ta bilder:
– HTC-telefonen är otroligt snabb. Den  klarar av att ta många bilder per sekund. Kameror var hett för några år  sedan, sedan var det flerkärniga processorer som var hett och nu är det  återigen kameror som gäller, säger Simon Arons.

Han menar att mobiltillverkarnas annonser och reklamfilmer inte är särskilt spännande eller nytänkande när det gäller göra reklam för kamerafunktionerna:
–  Det är det gamla vanliga. Någon som använder telefonen och en slogan  capture the moment. Här verkar inte reklambyråerna ha tänkt till precis,  säger Simon Arons.

Han har varken hört eller sett så mycket kring  det här med reklam i mobilen, men poängterar samtidigt det inte är hans  expertområde.

Surfplattor verkar inte heller vara särskilt hett vid Mobile World Congress:
–  Det handlar mer om att varje tillverkare måste ha en Android-surfplatta  att erbjuda, men det är ingen som snackar surfplattor, säger Simon  Arons.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

HTCIphoneAndroidHuaweiNokia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.