Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Pensionsmiljoner upp i rök

Publicerad: 27 januari 2010, 14:57

Sjätte AP-fonden har hoppat av gratistidningssatsningen i Småland. Pensionsspararna kan ha förlorat tiotals miljoner kronor. Ledningen mörkar siffrorna: – Men vi hade inte gått ur om modellen hållit, säger affärsområdeschefen Mats Augurell på Sjätte AP-fonden.


truefalse

Sommaren 2007 ägde Nordic Media Partner, NMP, bolaget Lokalmedia Nu, som gav ut fyra gratistidningar en gång i veckan i Jönköpings län och Borås. Upplagan var 200 000 ex. Rörelsen omsatte drygt 30 miljoner och gick med 5 i förlust.

Två av ägarna till NMP, Lars Weiss och Mats Hylin, lyckades övertyga Sjätte AP-fonden att köpa in sig i Lokalmedia. Ett nytt holdingbolag bildades, där AP-fonden fick 43 procent, Mats Hylin 23, Lars Weiss 23 och Ulf Wallin 11 procent.

Lokalmedia Holding fick vid starten 2007 ett aktieägartillskott på 28,5 miljoner, merparten sannolikt pensionspengar från Sjätte AP-fonden.

År 2008 lades gratis­tidningen Borås Nu ner. De övriga tidningarna i Jön­köpings län gick med förlust på 17 miljoner. Lokalmedia Holding gav dem ägartillskott med 22 miljoner och tog själv in 5 nya miljoner från ägarna. I förvaltnings­berättelsen lovade bolaget nya aktieägartillskott år 2009.
– 2009 blev ännu ett förlustår, bekräftar styrelseordföranden Mats Hylin. Vi har genomfört stora omstruktureringar och gått från 50 till 26 anställda. Men vi har skjutit till pengar som planerat. Förhoppningsvis går vi med vinst i år.

Har alla ägarna skjutit till lika mycket?
– Vi kommenterar inte hur vi skjuter till pengar.

Har något förändrats i ägarbilden under fjolåret?
– Nej.

Äger Sjätte AP-fonden 43 procent?
– Ja.

När Resumé ringer Mats Augurell på Sjätte AP-fonden låter det så här:
– Lokalmedia? Det inne­havet sålde vi i fjol.

Köparna är Lars Weiss, Mats Hylin och Ulf Wallin.
– Ja, det är inga nya ägare, bekräftar Mats Augurell.

Varför köpte ni in er i små gratis­tidningar i Småland?
– Ambitionen var att skapa ett större tidningskluster och bygga modellen vidare i Sverige och internationellt. Men de två senaste åren har varit tuffa. Möjligheten att expandera fanns inte, det handlade mer om att överleva. Kanske finns möjligheten, men det ligger långt fram i tiden. Då tyckte vi att det var vettigt att sälja.

På drygt två år bör Sjätte AP-fonden ha satsat mellan 15 och 25 miljoner i de små lokaltidningarna. Men Mats Augurell vill inte släppa några siffror:
– Vi redovisar aldrig på ­företagsnivå. Men det gav inte den goda avkastning som vi hade väntat. Och vi hade väl inte gått ur om den ursprungliga modellen hade hållit.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.