Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Perfect Fools utmanar Zlatan med amatörer

Publicerad: 18 juni 2009, 11:48

Amerikanska Under Armour tar upp kampen om de europeiska fotbollspelarna – med hjälp av Perfect Fools. Men inte med de stora stjärnorna i startelvan. – De krassa villkoren har fått styra, säger Tony Högqvist, creative director på Perfect Fools.


Ämnen i artikeln:

Perfect Fools

Under Armour är ett relativt ungt varumärke i sportbranschen och har i första hand varit inriktat på funktionskläder, som till exempel underställ.
Bolaget startades1996 av Kevin Plank som då spelade i University of Marylands amerikanska fotbollslag.
Han plågades av genomsvettiga underkläder under träningar och matcher, inbäddade i lager av skyddsutrustning. Som en lösning på sitt eget problem tog fram han underkläder i ett material som kunde andas.
Under Armour har med åren breddat utbudet. Sedan tre år tillbaka tillverkar bolaget även skor.
– Under Armour är stort i USA, men inte särkskilt stort inom fotboll i Europa, säger Tony Högqvist, creative director på Perfect Fools.

Och när Under Armour är nu försöker att ta sig in på den hårt konkurrensutsatta europeiska fotbollsmarknaden tar man också ett ovanligt grepp. Kampanjsajten är uppbyggd kring amatörer istället för professionella spelare.  
Anledningen är enkel: de professionella spelarna är redan i händerna på de stora skomärkena som Adidas, Nike och Puma.
– De krassa villkoren har fått styra. I stället för dyra proffs har vi plockat ut ett gäng glada amatörer, semiproffs som inte spelar i högsta ligorna men brinner för sporten, säger Tony Högqvist.

Perfect Fools har tagit ut en startelva med spelare från flera europeiska länder.
Kring varje enskild spelare har byrån skapat en egen kortdokumentär, som i dramaturgin påminner om filmerna där stjärnorna brukar ha huvudrollen. Spelarna berättar bland annat hur de började spela fotboll som barn och att hela livet fortfarande kretsar kring fotbollen.  Och så vittnar de förstås om upplevelsen att få spela i skor från Under Armour.  
– Det blir ett annat perspektiv, vi kommer närmare riktigare människor som använder produkterna och trovärdigt kan prata om dem. Visst, det är en budgetfråga. Men det leder till ett nytt grepp: vi visar vanliga människor i stället för ikoner, säger Tony Högqvist.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Perfect Fools

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.