Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Pernilla Wahlgren leder Allsången i SVT – därför kan hon fortsätta vara influencer

Publicerad: 25 oktober 2022, 13:46

Pernilla Wahlgren leder Allsång på Skansen sommaren 2023.

Foto: Magnus Liam Karlsson/SVT

Pernilla Wahlgren gör reklamsamarbeten i sociala medier, har flera egna varumärken och är dessutom Vikväktarnas ansikte utåt. Nu får hon ett av Sveriges mest prestigefulla programledaruppdrag, som ny ledare för Allsång på Skansen. ”Det viktiga här är att hon inte får utnyttja sitt programledarskap för att sälja sina produkter”, säger Ebba Adielsson, ansvarig utgivare och programchef på SVT.

Ämnen i artikeln:

NyheterPernilla WahlgrenAllsång på SkansenSVTVarumärkenBianca IngrossoInfluencersSociala medier

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Under tisdagsmorgonen gick SVT ut med nyheten att Pernilla Wahlgren tar över som programledare för Allsång på Skansen, efter att Sanna Nielsen valt att lämna uppdraget. 

I en intervju med Expressen säger Pernilla Wahlgren att det var självklart att tacka ja när hon fick frågan. 

– Ja det kändes det ändå som, jag blev otroligt stolt och hedrad när jag fick förfrågan. Jag var mest livrädd att det skulle krocka med något annat eftersom att jag inte direkt är ledig i mitt liv. Men tack och lov hade jag inte bokat in någon sommarturné. 

Pernilla Wahlgren är tveklöst en av Sveriges mest folkkära mediepersonligheter och har en lång karriär som sångerska, musikalartist och skådespelare bakom sig. Sedan 2016 syns hon i det egna realityprogrammet ”Wahlgrens Värld” i Kanal 5, och har under de senaste åren också fungerat som influencer i sociala medier genom att göra reklam för ett flertal varumärken. Några av de senaste reklamsamarbeten som syns på Pernilla Wahlgrens Instagramkonto är med Lyko, The Wine Team och Viktväktarna. Viktväktarna lyfter även fram Pernilla Wahlgren som en av sina varumärkesambassadörer. 

I våras lanserade Pernilla Wahlgren det egna hudvårdsvarumärket L'Acuila, hon har en klädkollektion hos Gekås i Ullared samt en egen cava under namnet ”Pazzione Cava by Pernilla Wahlgren”. 

LÄS MER: Männen dominerar maktlistan på sociala medier – det kan varumärken lära sig av profilerna som engagerar

Det har historiskt varit kontroversiellt för SVT att ge programledaruppdrag till personer med starka kommersiella intressen och engagemang. Enligt sändningstillståndet får public service-medierna inte göra reklam, och enligt regler som gäller för samtliga bolag som sänder tv i marknätet får man inte medverka till otillbörligt kommersiellt gynnande. Huvudregeln i SVT:s medarbetarpolicy är att SVT-medarbetare inte ska medverka i reklam eller säljfrämjande aktiviteter för andra. Särskilt viktig är principen för de medarbetare som kan betraktas som företrädare för SVT, till exempel programledare.

SVT har flera gånger tidigare brutit sina samarbeten med olika profiler just på grund av att de medverkat i reklamsammanhang. Ett exempel är när artisten Charlotte Perrelli blev petad som programledare för Melodifestivalen 2016, på grund av ett reklamuppdrag för Comviq. 

Resumé har kontaktat SVT för att fråga om hur resonemanget kring Pernilla Wahlgren som ny Allsångsledare har gått. 

Ebba Adielsson, ansvarig utgivare och programchef, säger i ett mejl till Resumé att Pernilla Wahlgren är en otroligt älskad artist och att SVT ser ett stort underhållningsvärde i att hon leder Allsången. 

– Men hon har utöver sitt artisteri också en annan kommersiell karriär med egna varumärken och det kommer hon att få fortsätta att ha, men hon får inte koppla ihop sitt uppdrag i Allsången med lansering av produkter eller tjänster, säger Ebba Adielsson.

Hur rimmar det med att SVT inte får utöva otillbörligt kommersiellt gynnande?
– Det viktiga här är att hon inte får utnyttja sitt programledarskap för att sälja sina produkter. Liksom andra profiler med kommersiella samarbeten har hon en karensperiod före och efter Allsången. 

Ser ni någon risk att uppdraget som programledare för Allsång på Skansen, ett av Sveriges genom tiderna mest sedda program, kommer gynna Pernilla Wahlgrens egna varumärken och de varumärken hon gör reklam för?
– Pernilla är redan en välkänd, älskad och uppmärksammad artist. Hon syns både i SVT och i andra sammanhang. Vi ser inte att just det här uppdraget kommer att påverka hennes redan etablerade varumärken.  

Kommer Pernilla Wahlgren kunna fortsätta göra reklamsamarbeten under den perioden?
– Grunden i SVT:s policy är att den som leder ett program i SVT inte får delta i reklamkampanjer under ett par veckor före och ett par veckor efter att man är som mest aktuell i rutan, det gäller alla. Och i det här fallet gäller det fyra veckor före säsongsstart och fyra veckor efter avslut. 

När Pernilla Wahlgrens dotter, influencern och entreprenören Bianca Ingrosso, förra sommaren gästade sin bror Benjamin Ingrossos spelning under ”Allsångsscenen är din” väckte det kritik. Flera menade att det innebar smygreklam för Caia Cosmetics, då Bianca Ingrosso sjöng en version av ”Den blomstertid nu kommer” som samtidigt tonsatte varumärkets senaste reklamfilm. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev