Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Pernilla Wahlgrens guldgruva

Publicerad: 3 November 2010, 15:06

Nu ska kändisar video­blogga för att öka kontakten med fans och även få en extra intäktskälla: – Jag gav ut en fantidning då jag började som artist. Videohälsningar är här för att stanna, säger Pernilla Wahlgren.


Ämnen i artikeln:

Martin StenmarckPernilla Wahlgren

truefalse

Martin Stenmarck och Pernilla Wahlgren räknar med att dra i en hacka på videobloggar.

20 kändisar är i full färd med att prova video­bloggar, som bygger på tekniken för nästa generations sms – vms. Martin Stenmarck, Erik Saade och Pernilla Wahlgren är några som testar:
– För artister är det ett ­roligt sätt att hålla kontakten med fansen. Inte minst för att man både kan skicka och ta emot videomeddelanden, säger Pernilla Wahlgren.

Hon har ett hektiskt schema. Julshow i Globen, en större konsertturné i höst och hennes blogg med
20 000–25 000 unika besökare per månad. Då hon alltid är på språng är mobilen en kär vän. 

Just därför passar video­bloggar som hand i handske. Pernilla Wahlgren ska släppa minst åtta videobloggar per månad. Tjänsten kostar 19 kronor, varav hälften går till Pernilla Wahlgren:
– Jag blir nog inte stormrik på videobloggar. Men om jag är på turné eller ska släppa en skiva eller en kokbok är video­bloggar ett perfekt sätt att få ut informationen.

Hennes bloggkarriär inleddes med Mama för tre år sedan. Hon driver sin egen blogg sedan ett år tillbaka och har två anställda som hjälper henne att utveckla den.

I december öppnar hon en bloggshop där hon ska sälja smycken som hon har designat ihop med Guldfynd. Hur mycket hon tjänar på bloggandet vill hon inte gå in på. Men nu kan alltså videobloggar ge extra klirr i kassan.
– Jag har precis hunnit presentera tjänsten på min egen blogg. Jag vet att andra ligger före, exempelvis Eric Saade. Men jag kan exempelvis ge sminktips då jag blir sminkad inför ett framträdande. Jag kan tipsa om en snygg tröja som jag har hittat, säger Pernilla Wahlgren.

Martin Stenmarck har använt Facebook för att hålla fansen uppdaterade. Han har runt 20 000 vänner. Nu ser han videobloggar som grädden på moset och räknar med lägga ut runt 20 bloggar per månad:
– Får jag 400 som följer mig kan det bli mycket värdefull respons. Får jag 3 000 blir det en viktig födkrok.

Du kör ”Ladies night”. Är det inte risk att du får skamlösa förslag?
– Man är stadgad. Men jag får väl hoppas det så att det blir lite action, säger Martin Stenmarck.

Galna fans som förföljer kändisar är inget problem. Svaren kontrolleras noga av företaget bakom tjänsten, Iron Road. Vid otrevliga meddelanden blockeras personen.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.