Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Personalen slet som djur"

Publicerad: 15 maj 2008, 07:57

Jättehaveriet på Svenska Dagbladet i går beskrivs som en fullkomlig mardröm. Ändå kom tidningen ut i dag i fint skick – bara några mindre annonser saknades. – Personalen slet som djur. De gjorde en bragdinsats, säger informationschefen Björn Hygstedt till Resume.se.


Svenskans förstasida idag.

Krisen var ett faktum i går eftermiddag vid 15-tiden – sajterna Svd.se, Tasteline och E24 slogs ut och även produktionen av tidningen drabbades hårt. Problemet låg hos it-leverantören Logica (tidigare WM-data) där SvD har alla sina servrar både för webben och papperstidningen.

Enligt Logica var felet avhjälpt vid 19-tiden i går kväll, men på Svenska Dagbladet tog det ytterligare många timmar innan allt fungerade som vanligt efter omstartsprocesserna.

Enligt informationschefen Björn Hygstedt är gårdagens haveri det värsta som SvD råkat ut för under 2000-talet.

– Det var en mardröm. Under en period var vi helt utslagna. Inget Internet, inget mejl, vi kunde inte skicka texter, vi kom inte åt annonsmaterialet och kunde inte skicka sidor, Växeln fungerade inte heller, säger han.

Under gårdagskvällen jobbade redaktionen under mycket stor press för att överhuvudtaget få ut något som liknade en tidningen. Och det gick bra, trots alla svårigheter. Mycket bra till och med.

I stort sett allt som var planerat kom med. Inget redaktionellt saknas, förutom den sista ytpolishen. En del mindre annonser föll bort, men alla helsidesannonser räddades.

– Det är en bragdinsats från personalens sida, att med tanke på förutsättningarna få ut en tidning i så här gott skick. Personalen slet som djur, säger Björn Hygstedt.

Logica håller på med en analys av vad som gick snett.

Hur var informationen från deras håll i går under haveriet?
– Man kan ju inte begära att de ska kunna berätta vad som gått snett när de själva inte har hittat felet, så det är svårt att kritisera dem i det här läget.

Klart är dock att SvD ser oerhört allvarligt på det inträffade.

– Logica måste se över sina system, det här får inte hända igen, säger Björn Hygstedt.

Hur påverkar detta ert samarbete med Logica?
– Det är alldeles för tidigt att säga.

Hur ser det ut när det gäller kompensation, skadestånd och liknande?
– Sådant finns reglerat i avtal. Det är omgärdat med sekretess, men det finns alltid vitesklausuler i den här typen av avtal, även i vårt.

Läs även: Kris på Svenska Dagbladet.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.