Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Peter efterträder Almqvist

Publicerad: 6 december 2007, 11:04

Frilansjournalisten Patrik Peter tar över efter Casten Almqvist som programledare för Stockholm MediaWeek.


Patrik Peter. Foto: Andreas Elgstrand

Casten Almqvist utsågs förra veckan till ny vd för Bonniers Business Press, ett jobb som inte skulle vara förenligt med att hans uppdrag på Stockholm MediaWeek.

Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer som arrangerar den årliga branschträffen, har under en längre tid varit informerad om Almqvists nya uppdrag och haft god tid att leta en ersättare.

Men valet föll relativt snabbt på Patrik Peter, som sedan tidigare bland annat också varit innehållsansvarig och programledare för Kristallen.

– Det var ett enkelt beslut. Patrik är professionell, både som programledare och i hans syns på branschen. Han har ett genuint intresse för mediefrågor som vi redan sett prov i en mängd sammanhang, säger Rosvall.

– Dessutom är Patrik väldigt bra på att hålla igång ett samtal, som ofta får de deltagarna att bli mer öppna. Men han är heller inte rädd för att ställa de tuffa frågorna. Jag är personligen mycket imponerad av hans insats i Efter Tre i samband med tsunamikatastrofen.

Patrik Peter är för den breda allmänheten kanske mest känd som programledare för SVT:s "Gomorron Sverige".

Men han har också hörts i samma roll i bland annat P1-Morgon och Studio Ett.   Han har även jobbat som nyhetsreporter för TV4.

– Jag är frilansare sedan ett antal år tillbaka och arbetar även som moderator, säger Patrik Peter.

Per Rosvall berättar att planeringen inför våren är i full gång.

– Till 60-70 procent är programmet är klart, men jag vill avvakta tills nästa år innan jag berättar mer om innehållet, säger han.

– Men det är väl klart att en hel del kommer att beröra utvecklingen inom digitala medier.

Patrik Peter är själv intresserad av den förskjutning i självbilden som skett i branschen.

– Tidigare har man inom medierna alltid betraktat sig som just en bransch, men numera har perspektivet förflyttats och man ser sig som en industri. Och influenserna kommer i många fall andra områden, som till exempel IT-industrin.

Stockholm MediaWeek arrangeras 7-8 maj på hotell Rival. Förra veckan blev det också klart att Expressen går in som huvudsponsor.

Fakta: Patrik Peter

Namn: Patrik Peter
Ålder: 36 år.
Läser: Martin Jönssons medieblogg, de stora morgontidningarna, Resumé, Dagens Media. Kvällstidningarna läser jag numera enbart på nätet.
Ser på: Just nu Seinfeld-boxen. Annars är jag ett stort fan av Studio 60 och The Wire.
Stänger av: Reklamavbrotten, branschen måste komma till rätta med en stora reklamtröttheten som breder ut sig.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.