Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Peter Wolodarski – en digital Tingsten

Publicerad: 25 februari 2016, 13:04

Peter Wolodarski pryder Resumés förstasida.

Foto: Kristina Sahlén.

Dagens Nyheter har inte haft så många betalande läsare sedan 2004. Chefredaktören Peter Wolodarski hårdsatsar på både papper och digitalt, nedbemannar och värvar – och levererar mitt i alla kostsamma investeringar ett urstarkt resultat. Hur går det till?


Ämnen i artikeln:

Peter WolodarskiDagens Nyheter

"Lillgammal", "underbarn" och "nörd" är ord som återkommer i beskrivningarna av honom. Själv föredrar Peter Wolodarski att kalla sig outsider. En individualist. Han trivdes aldrig riktigt i det politiska ungdomsförbundets lagspel. Peter Wolodarski själv funderar, från sitt inglasade hörnrum längst inne på Dagens Nyheters redaktion, över sin instinkt att inte följa flocken.
– Jag har nog alltid gått mina egna vägar. Alltid varit annorlunda, på gott och ont. Jag har inte frågat om lov. Jag har följt min egen inre kompass.

Peter Wolodarski minns reaktionerna när han som nytillträdd chefredaktör i mars 2013 formulerade en programförklaring. Efter att han på redaktionsgolvet först hade förklarat att han saknade erfarenhet av nyhetsarbete och aldrig hade varit korrespondent, sa han att DN nu skulle satsa stort på den berättande journalistiken.
– Det fanns ett starkt internt motstånd mot det. Vi kan inte börja tidningen med ett sex sidor långt reportage. Vem orkar läsa det? Så lät det, minns Peter Wolodarski.

Tidningen har värvat några av Sveriges mest profilerade skribenter de senaste åren: Karin Eriksson, Niklas Orrenius, Lena Sundström, Björn af Kleen, Mikael Holmström, Lasse Wierup, Birgitta Forsberg, Anna-Lena Laurén och – nu senast från Sveriges Radio – Martin Jönsson, som ska arbeta med digitaliseringsfrågor.
– Mitt mål sedan jag tillträde som chefredaktör är att göra DN till en magnet för branschens bästa inom varje område. De ska vilja vara här. Den goda berättelsen kommer att överleva alla teknikförändringar, säger han.

Peter Wolodarski menar att mediebranschens kris har lett till en maktförändring. Inget medieföretags varumärke är lika starkt som tidigare.
– Vi har aldrig varit mer beroende av våra med­arbetare än i dag. Vi är beroende av starka profiler. Du måste skilja ut dig, säger han.

Det här är ett kort utdrag ur en längre intervju i den senaste utgåvan av Resumé. Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.  

Markus Wilhelmson
red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.